مذاکرات دو کره بدون نتیجه پایان یافت

خبرگزاری مهر- گفت‌وگوهای بین کره شمالی و کره جنوبی به علت تصمیم سئول برای مرتبط کردن کمک‌های غذایی خود به خلع سلاح پیونگ یانگ شکست خورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نهایت دو کره امروز جمعه بیانیه کوتاهی را پس از ۴ روز مذاکره که توافقی هم در بر نداشت، صادر کردند. وزیر اتحاد کره جنوبی پیش از این گفته بود که به علت اختلاف‌ها بر سر کمک‌های غذایی سئول به پیونگ یانگ هیچ بیانیه مشترکی صادر نخواهد شد.در این بیانیه یک صفحه‌ای هیچ تاریخی برای دور بعدی مذاکرات در سطح وزرا تعین نشده است.

در این بیانیه آمده است: دو طرف مواضع خود را تا حد کافی ابراز و مذاکرات صادقانه‌ای را درباره موضوعهای اساسی و واقعی مربوط به پیشرفت در روابط بین دو کره برگزار کردند.

آنها توافق کردند که راه‌های بررسی بیشتر را به منظور تقویت آشتی و همکاری بین دو کره و صلح در شبه‌جزیره کره دنبال کنند.

پیش از صدور این بیانیه اعلام شد که گفت‌وگوهای بین دو کره به علت تصمیم سئول برای مرتبط کردن کمک‌های غذایی خود به خلع سلاح پیونگ یانگ ناکام مانده و دو طرف نتوانستند در زمینه یک بیانیه مشترک به توافق برسند.کره جنوبی از ارسال اولین محموله برنج خود به کره شمالی تا زمانی که پیونگ یانگ به تعهد خود تحت توافقنامه ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن ماه) عمل نکند، خودداری کرده است. براساس توافقنامه ۱۳ فوریه، کره شمالی توافق کرد که در ازای دریافت اولیه ۵۰‌هزار تن نفت ، فعالیت راکتور هسته‌ای اصلی خود را متوقف کند. این در حالی است که اگر کره شمالی به طور کامل فعالیت‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد، ۹۵۰‌هزار تن دیگر نفت دریافت خواهد کرد.آمریکا به دلیل نگرانی که از اتحاد دو کره دارد، همواره با برقراری مجدد روابط بین این دو کشور مخالف بوده است.