رونق واقعی روسیه

گروه بین‌الملل - کشور روسیه در حال تجربه رونق جدی و همه جانبه است و به اعتقاد تحلیلگران می‌توان این رونق را یک واقعیت نامید هر چند که در این کشور مشکل الیگارش‌ها و محدودیت‌های قانونی برای فعالیت اقتصادی هنوز پابر جا است اما می‌توان نمونه‌های واضحی از پیشرفت اقتصادی در این کشور ملاحظه کرد.

بریژیت کندال گزارشگر بی‌بی‌سی در سفری به یکی از شهرهای روسیه به نام نووگورد تصویری از رونق اقتصادی واقعی در روسیه ارائه می‌دهد: نووگورد یکی از بزرگ‌ترین شهرهای روسیه که سابقا مرکز تجاری سواحل ولگا بوده است و در شرق مسکو قرار دارد.

هشت سال پیش یعنی زمان ریاست جمهوری یلتسین به این شهر مسافرت کرده بودم و به نظر می‌رسد سفر دوم من به این شهر در زمان مناسبی و پس از هشت سال انجام شد، بدون این من نمی‌توانستم تفاوت‌ها و تغییرات شهر را پس از هشت سال به وضوح ببینم.

در نگاه اول، شهر تغییر زیادی کرده است. هشت سال پیش من در خیابان به خرس زنده‌ای برخوردم که در جست‌وجوی غذا بود، چون باغ‌وحش شهر نمی‌توانست غذای او را تامین کند.

اکاردئون‌نوازان خیابانی، استادان دانشگاه بودند که به دلیل پایین بودن حقوق و دستمزد ناگزیر از نواختن موسیقی در خیابان‌ها شده بودند.

اما در‌حال‌حاضر، نوازندگان محلی و خیابانی، موزیسین‌های جوان هستند که می‌خواهند هنر خود را به مردم معرفی کنند.

باغ وحش محلی توسط برخی صنایع حمایت مالی می‌شود و به راحتی در شهر می‌توانید کافی‌شاپ‌هایی به سبک لندن پیدا کنید.

شواهد و مظاهر دیگری هم وجود دارد که می‌تواند رونق مصرف‌گرایی را نه تنها در مسکو بلکه در دیگر شهرهای بزرگ این کشور نشان دهد و آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز خرید بزرگ مانند ایکی‌آی که هرگونه کالایی برای مردم عرضه می‌کند از مبلمان چوبی تا غذاهای آماده سوئدی.

اگر شما اتومبیل داشته باشید، به راحتی می‌توانید برای خریدهای روزانه به این مرکز خرید بروید.

خانواده‌ها از این مرکز خرید خیلی استقبال کردند. به اعتقاد کسانی که به این مرکز خرید می‌آیند، هیچ چیز به‌خصوصی در این مرکز خرید وجود ندارد، ولی مردم دارند به خرید از این مرکز خرید به جای رفتن به بقالی‌ها و فروشگاه‌های کوچک عادت می‌کنند. مردمی که به این مرکز خرید می‌روند، معتقدند که آنها در شمار طبقه متوسط نوظهور روسیه قرار دارند، البته راه طولانی برای تبدیل شدن به یک طبقه متوسط واقعی در پیش دارند. نکته جالب توجه این است که آنها خیلی جوان هستند و چیزی از روسیه بی‌نظم و پرآشوب دهه ۹۰ به خاطر ندارند.

بزرگسالان در این کشور باید به سختی کار کنند تا زندگی راحتی داشته باشند، اما به هر حال بسیاری از آنها، دارای اتومبیل شخصی هستند، مسافرت اروپا برای تعطیلات می‌روند و تلاش می‌کنند تا وام بانکی بگیرند تا آپارتمان بزرگ‌تری خریداری کنند. اما اعضای طبقه متوسط قدیمی روسیه با اینکه معتقدند روسیه تغییر پیدا کرده است، دستمزدها افزایش یافته است و پس‌انداز مردم هم بیشتر شده است و ثبات بیشتری وجود دارد اما این تغییرات، تاثیر منفی هم داشته است و آن افزایش فقر است.

یکی از اعضای این طبقه که به روشنفکران روسیه هم معروف هستند می‌گوید: تنوع در محصولات زیاد شده است که می‌توانید بر آن اسم مصرف‌گرایی را بگذارید اما من به عنوان طبقه متوسط نمی‌توانم این محصولات متنوع را خریداری کنم. هر چند شوهرم نسبت به دهه ۹۰ حقوق بالاتری دریافت می‌کند. قدرت خرید مردم هنوز به آن اندازه نیست که توان پرداخت قیمت کالاهای جدید را داشته باشند.

در بخش دیگری از شهر بولدوزرها کار می‌کنند تا زمین را برای ساخت آپارتمان‌های لوکس و جدید آماده کنند.

این در حالی است که بسیاری از منازل کنونی مردم روسیه به ویژه طبقه متوسط جدید آن به آب گرم مجهز نیست و مجتمع‌های آپارتمانی فاقد آسانسور و امکانات رفاهی هستند.

با این همه روسیه پیشرفت کرده است و مردم این پیشرفت و رونق را احساس می‌کنند هر چند به این معنا نیست که زندگی برای آنها آسان‌تر و راحت‌تر شده است و با این که در بخش اقتصادی مردم پرزیدنت پوتین را تحسین می‌کنند وقتی نوبت به سیاست که می‌رسد احساس بیزاری و بی‌تفاوتی مردم را به وضوح می‌توان مشخص کرد. بسیاری از مردم نسبت به انتخابات با بدبینی صحبت می‌کنند و اعتقاد دارند هیچ گزینه واقعی ندارند.