مخالفت اوپک با افزایش تولید نفت خام

گروه بین‌الملل - با وجود آن که قیمت نفت برنت دریای شمال در هفته گذشته به بالاترین رقم در ۹ ماه گذشته رسید، سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) تغییری در میزان تولید و عرضه نفت خام خود نخواهد داد.

به گزارش منابع خبری دبیرخانه اوپک با اعلام این مساله که اوپک هم‌اکنون قصدی برای تغییر در سقف تولید خود ندارد، گفت: تولید اوپک ثابت خواهد ماند. اکنون زمان تغییر در تولید نیست چرا که نفت خام در بازار وجود دارد و عرضه و تقاضا با یکدیگر هماهنگ هستند. محمد الحملی رییس اوپک

هر گونه تغییر در تولید و عرضه نفت خام اوپک به سود کشورهای عضو این سازمان نیست. این موضع اوپک در حالی اتخاذ می‌شود که هفته گذشته کارشناسان پیش‌بینی کردند که قیمت نفت خام در تابستان امسال ۸۰ دلار را پشت سر خواهد گذاشت.

همچنین میزان افزایش تقاضا برای بنزین روزبه‌روز در ایالات متحده بیشتر می‌شود و همین مساله احتمال افزایش قیمت نفت خام را بیشتر می‌کند.

اما دبیرخانه اوپک با رد این که مشکلات عرضه سبب این اتفاق شده است، گفت: هیچ یک از شرکت‌های نفتی تاکنون سخنی در مورد این که مشکلی از نظر عرضه و تامین نفت خام برای پالایشگاه‌ها وجود دارد، به زبان نیاورده‌اند.

بلکه این مشکلات سخت‌افزاری پالایشگاه‌ها است که میزان تولید بنزین را کاهش داده است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت که بزرگ‌ترین کارتل نفتی جهان به حساب آمده و روزانه نزدیک به ۴۰درصد نفت جهان را تولید می‌کند در شش ماه گذشته طی دو مرحله، کاهش ۷/۱میلیون بشکه‌ای تولید نفت را تصویب کرد.

اکنون به نظر می‌رسد اوپک توانسته اعضای خود را به این کاهش مجاب کند و همین مساله نگرانی کشورهای وارد کننده نفت خام را برانگیخته است.

از سوی دیگر در شرایط فعلی بازار نفت خام، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از اوپک درخواست کرده تا میزان تولید خود را افزایش دهد.

در تحلیل سازمان بین‌المللی انرژی آمده است که نفت خام روزهای بحرانی را در آینده سپری خواهد کرد افزایش تقاضا در فصل رانندگی برای بنزین و پس از آن ورود به فصل سرما در آمریکای شمالی از پراهمیت‌ترین دلایل این آژانس برای مجاب کردن اوپک به افزایش تولید هستند.

اوپک در پاسخ به این تقاضای آژانس می‌گوید: آژانس اکنون بر چگونگی فعالیت تولید کنندگان نفت خام متمرکز شده است در حالی که باید بیشتر از این بر چگونگی فعالیت مصرف کنندگان و فعالیت‌های پالایشگاهی آنها متمرکز شود.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار ماهانه خود به این نکته اشاره کرده است که افزایش قیمت نفت خام و تداوم آن موجب کاهش رشد اقتصادی کشورهای صنعتی می‌شود و از کشورهای نفتی خواسته است تا نسبت به این اتفاقات واکنش‌های مسوولانه نشان دهند.