خبرگزاری مهر- سرانجام پس از تنش‌ها و بحران‌های سیاسی در اوکراین، رییس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور دیروز توافق کردند که ۳۰ سپتامبر انتخابات پارلمانی زودهنگام در اوکراین برگزار شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویکتور یوشچنکو رییس‌جمهور اوکراین، پس از یک گفت‌وگوی پر تنش هشت ساعته گفت: تصمیمی اتخاذ شد که از آن می‌توان به عنوان سازش یاد کرد. هم اکنون می‌توانیم بگوییم که بحران سیاسی در اوکراین به پایان رسیده است.

تنش‌ها از ماه آوریل و پس از دستور انحلال پارلمان اوکراین به وسیله یوشچنکو افزایش یافت. این درحالی است که ویکتور یانوکوویچ نخست وزیر اوکراین،‌ ائتلاف اکثریت پارلمان اوکراین را رهبری می‌کند.

رییس‌جمهور اوکراین ادعا کرده است که نخست‌وزیر و حامیانش قصد داشته‌اند تا قدرت ریاست جمهوری را تصاحب کنند. پارلمان اوکراین دستور یوشچنکو را رد و اعلام کرده بود که این دستور مغایر با قانون اساسی این کشور است.

یوشچنکو روز شنبه هزاران نیرو را به کی‌یف فراخواند اما نیروهای وفادار به یانوکوویچ در بیرون از کی‌یف مانع حرکت آنها شدند.

تحلیلگران معتقدند که اقدام یوشچنکو، تلاش برای فشار آوردن به یانوکوویچ در پذیرفتن زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی بوده است.

در این مذاکره طولانی، رییس‌جمهور اوکراین به دنبال این موضوع بود که انتخابات زودهنگام پارلمانی هر چه زودتر برگزار شود. این درحالی است که نخست‌وزیر اوکراین معتقد بود که این انتخابات نمی‌تواند زودتر از پاییز برگزار شود.

یوشچنکو روز جمعه کنترل ۳۲ هزار نیروی وزارت کشور اوکراین را به دست گرفت.