بلندقدها رییس جمهور می‌شوند؟

گروه بین‌الملل - گفته می‌شود که بلندقدترین و احیانا خوش قیافه‌ترین کاندیداها برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

به هر حال این موضوع که کاندیداها سعی می‌کنند در گفتار و کردار و ظاهر دلنشین جلوه کنند و توجه مردم را جلب کنند، یک حقیقت است و گاهی چشم زیباپسند مردم کاندیداهای خوش قیافه را به دیگران ترجیح داده است. به همین دلیل است که گفته می‌شود بیل کلینتون به خاطر قیافه جذابش و شباهتش به جان اف کندی برنده انتخابات شد.

همچنین ظاهر جذاب تونی بلر باعث برنده شدن وی در انتخابات نخست وزیری بریتانیا شد.

هر چند امتیازات ظاهری می‌تواند در جلب مخاطب و افکار عمومی موثر باشد اما دلیل واقعی و اصلی برای پیروزی در انتخابات نیست به ویژه در کشورهایی که افکار عمومی به برنامه‌های حزبی رای می‌دهند و نه صرفا به کاندیداها. به همین دلیل است که جورج بوش در دو انتخابات اخیر به‌رغم این که از رقبای دموکرات خود کوتاه‌تر بود و همچنین خطاهای آشکار در مصاحبه‌های انتخاباتی مرتکب شد اما گوی سبقت را از رقبای خود ربود.

جورج بوش با یک متر و ۷۹ سانتیمتر از ال گور (۸۰/۱) و جان کری (۹۰/۱) کوتاه‌تر بود.

با این همه با گواهی آمار و ارقام بلندقدها در انتخابات موفق‌تر هستند. در ایالات متحده بلندقدها در طول قرن گذشته توانستند ۱۶ بار انتخابات را از رقبای کوتاه قد خود ببرند و کوتاه قدها فقط ۸ بار بر فاکتور بلند قدی حریفان غلبه کرده‌اند.

در انتخابات سال ۲۰۰۸ فرد تامپسون کاندیدای جمهوریخواهان با یک متر و ۹۸ سانتیمتر بلند قدترین کاندیدا است و احتمال زیادی دارد که وی سرانجام به عنوان کاندیدای اصلی این حزب اعلام شود.

دو کاندیدای دیگر جمهوریخواهان یعنی رودی گیلیانی و جان مک کاین هم قد و قواره بوش هستند.

باراک اوباما کاندیدای دموکرات هم شانس دارد که خیلی از حریف جمهوریخواه خود فردی تامپسون کوتاه‌تر نیست.

او مردی یک متر و ۸۵ سانتیمتری است و اگر انتخاب شود اولین رییس جمهور رنگین پوست ایالات متحده به شمار خواهد رفت و اما مهم‌ترین کاندیدایی ریاست جمهوری ایالات متحده خانم هیلاری کلینتون همسر رییس جمهور سابق و محبوب آمریکا است.

او با کمک پاشنه‌های ۵ سانتیمتری یک متر و ۷۰ سانتیمتر است اما اگر قد او مانند مردان بلند نیست اما زن بودن او شانس او را از قد بلند رقبای مرد او بلندتر کرده است.