باهره دامغانی- سرمایه‌گذاران وال‌استریت برای حفظ سود هفته‌های اخیر روز جمعه را به خرید و فروش روی آوردند و این موجب رونق بازار سهام وال‌استریت در روز جمعه شد. به گزارش رویتر از نیویورک، بازار مطابق معمول اخبار اقتصادی متناقضی دریافت کرد.یکی خبر گزارش انجمن ملی خرده‌فروشی درباره تنزل میزان فروش خانه‌های موجود در ماه آوریل بود.

براساس این گزارش فروش خانه‌های موجود در ماه آوریل ۶/۲درصد و به عبارتی ۹۹/۵میلیون باب خانه تنزل یافته است که در چهار سال اخیر، آهسته‌ترین و کندترین نرخ فروش مسکن است.

خبر دیگر قرارداد ۶۷/۳میلیارد دلاری نزدک بود. نزدک شرکت اومکس اروپایی را خریداری کرده است و به استناد این قرارداد و از طریق اومکس می‌تواند به بازارهای سهام اروپا وارد شود.گسترش حوزه فعالیت، فی‌نفسه خبر خوبی برای سرمایه‌ها است. خبر دوم باعث شد که سرمایه‌گذاران به خبر اول اصلا توجهی نکنند و برای حفظ سود هفته‌های اخیر رو به فعالیت آورند.

آنها دو روز تامل و توقف را هم پشت سر گذاشتند و بنابراین برای این که چشم‌اندازی هم در هفته آینده داشته باشند بایدسستی پنج‌شنبه را ترک می‌کردند.به این ترتیب شاخص سهام مرغوب داوجونز روز جمعه ۴۹/۰درصد به دست آورد. داوجونز چهارشنبه اخیر را با تنزل در ارزش سهام خود سپری کرده بود.

شاخص استاندارد اندپورز ۵۵/۰ افزایش یافت و شاخص سهامی تکنولوژی نزدک ۷۶/۰درصد ترقی یافت.برای کل هفته میانگین شاخص داوجونز ۳۶/۰درصد از دست داد. داوجونز در هفته گذشته جلسه را با تنزل پشت سر گذاشت و در نتیجه دفاتر خود را برای کل هفته با تنزل بست.اما استاندارد اندپورز که این هفته نقش رهبر و جهت دهنده بازار را ایفا کرد ۴۶/۰درصد افزایش یافت و شاخص سهام تکنولوژی نزدک نیز ۰۵/۰درصد ترقی یافت.

در هفته آینده وال‌استریت سه روز تعطیل است هر چند بی‌ثباتی درباره نرخ بهره همچنان نگرانی اصلی بازار سهام است.در هفته‌ای که به پایان رسید، خبر ساخت‌وساز و فروش واحد‌های مسکونی جدید، در صدر نگرانی‌های وال‌استریت قرار داشت و انتشار این خبر، اگرچه بیم و امید درباره وضعیت رشد اقتصادی را برطرف کرد اما امید به کاهش نرخ بهره را از بین برد . به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران خود را با شرایط جدید تطبیق خواهند داد.

در اروپا، شاخص سهام FTSE لندن ۰۸/۰درصد در روز جمعه به دست آورد. داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه هم به ترتیب ۵۴/۰ درصد و۱۵/۰درصد افزایش یافتند. در آسیا هم به جز افول شاخص سهام نیکی در روز جمعه در توکیو، شاخص‌های مهم چین، روز جمعه را با رونق سپری کردند. شاخص شانگهای ۷/۰درصد و شن‌زن ۶/۱درصد ترقی پیدا کردند.