بودجه جنگ عراق تامین شد

خبرگزاری‌ها: به دنبال جدال سیاسی توان فرسای جورج بوش و دموکرات‌های کنگره‌ آمریکا که به دنبال مشروط کردن تامین هزینه‌های جنگ عراق به خروج نظامیان آمریکایی از این کشور بودند، رییس‌جمهور آمریکا لایحه‌ بودجه‌ عملیات‌های نظامی در عراق و افغانستان را امضا کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا با امضای لایحه تامین هزینه‌های جنگ در عراق در کمپ دیوید این منشور را به قانونی لازم الاجرا تبدیل کرد.

تونی فراتو، سخنگوی کاخ سفید درخصوص امضای این لایحه اظهار داشت که تصویب لایحه‌ مذکور از سوی جورج بوش ۱۰۹ روز پس از آن صورت گرفت که رییس‌جمهور لایحه درخواستی‌اش جهت تامین هزینه‌های عملیات‌های جنگی را به کنگره ارائه کرد. بوش پیشتر لایحه پیشنهادی قبلی را به این دلیل که تامین هزینه‌های جنگ در عراق را مشروط به خروج نظامیان آمریکایی از این کشور جنگ زده می‌کرد، وتو کرد. در همین حال روزنامه‌ نیویورک تایمز نوشت که دولت آمریکا در حال بررسی طرح‌ها و برنامه‌هایی جهت کاهش شمار نیروهای این کشور تا سقف ۱۰۰‌هزار نیرو تا اواسط سال ۲۰۰۸ می‌باشد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز استراتژی بوش برای ارتش آمریکا در ماه ژانویه، زمانی که وی دستور بازپس گرفتن کنترل بغداد و استان الانبار را صادر کرد از این پس به طور چشمگیری مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت و تمرکز نیروهای ارتش آمریکا به آموزش سربازان عراقی و مقابله با عناصر شبکه‌ی القاعده در منطقه‌ بین‌النهرین معطوف خواهد شد. نیویورک تایمز افزوده است: رابرت گیتس، وزیر دفاع و کاندولیزا رایس، وزیر خارجه‌ آمریکا از حامیان کاهش شمار نیروهای کشورشان از عراق و کاستن تدریجی از ابعاد و شدت عملیات‌های آمریکا در این کشور جنگ زده محسوب می‌شوند. هم چنین برخی ژنرال‌های ارتش آمریکا در پنتاگون که به روند پیشرفت ساسی در عراق خوش بین نیستند، از جمله حامیان این طرح به شمار می‌آیند.

نیویورک تایمز به نقل از برخی مقامات دولت بوش نوشت که ژنرال‌های عالی‌رتبه آمریکا در عراق یعنی ژنرال دیوید پترائوس و ژنرال رایموند اودیرنو در مذاکرات مربوطه دخیل نبوده‌اند. این در حالیست که اگر چه لایحه تامین هزینه‌های جنگ در عراق که اکنون به امضای بوش رسیده شاخصی مهم جهت دستیابی به یک سری اهداف سیاسی تلقی می‌شود که دولت عراق باید در جهت تحقق آنها گام بردارد و از سوی دیگر کمک‌های واشنگتن برای بازسازی عراق به برآورده شدن یکسری ملاک‌ها و معیارهای منوط شده اما تعیین بودجه جنگ سوای چگونگی عملکرد آمریکا در عراق، بر عهده‌ جورج بوش است.

رییس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای گفت، این لایحه به جای اینکه حکمی در جهت تعیین دلخواهانه‌ یکسری جداول زمانی برای خروج سربازان و یا نگرش ریزبینانه بر عملکرد فرماندهان ارتش کشور باشد، زنان و مردان ارتش آمریکا را قادر می‌سازد که از رای و نظر فرماندهان حاضر در جنگ پیروی کنند. بوش افزود: این لایحه مهم هم چنین یک نقشه‌ راه مشخصی را فراهم آورد تا به عراقی‌ها در برقراری امنیت کشورشان و تقویت دموکراسی جوان و نوپای خود کمک و یاری شود. وی تصریح کرد: عراقی‌ها باید در محقق ساختن یکسری ملاک‌ها و معیارها جهت دستیابی به امنیت بهتر و برقراری آشتی سیاسی و اداره‌ بهتر کشورشان به پیشرفت‌هایی مشهود دست یابند. این مسوولیت‌ها برای این دموکراسی جوان (عراق) سخت و دشوار تلقی می‌شود اما یقین داریم که عراقی‌ها هم چنان به پیشرفت در مسیر تحقق اهدافی که خود برای کشورشان تعیین کرده‌اند ادامه خواهند داد.