دنیای اقتصاد- افزایش تنش‌های اقتصادی و سیاسی باعث شده است تا تحلیلگران یک بار دیگر به سراغ پیش‌بینی قیمت‌‌‌های گران‌ برای نفت خام بروند. دیروز عبور قیمت نفت برنت دریای شمال از ۷۱دلار باعث شد تا در آخرین ساعات کاری بورس نفت نیویورک قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز از ۶۵دلار عبور کند. روزنامه تایمز لندن به نقل از کارشناسان انرژی گزارش داد

قیمت نفت به ۸۰ دلار می‌رسد

گروه بین‌الملل- عبور قیمت نفت برنت دریای شمال از ۷۱ دلار باعث شد تا در آخرین ساعات کاری بورس نفت نیویورک قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت از ۶۵دلار عبور کند. نفت پایه آمریکا تحت تاثیر نگرانی‌های موجود در خصوص آینده بازارهای نفت در آخرین ساعت معاملات دیروز به قیمت ۱۱/۶۵دلار رسید و این در حالی است که میانه‌های معاملات قیمت ۷۱/۶۵دلار را نیز تجربه کرده بود.

افزایش تقاضا در ایالات متحده و نگرانی در خصوص فعل و انفعالات نیجریه اصلی‌ترین عوامل موثر بازار نفت خام است.

کاهش عرضه بنزین

بنزین پرمصرفترین سوخت آمریکای شمالی است میزان عرضه و تقاضای آن در تعیین میزان مصرف نفت خام ایالات متحده عددی معنی‌دار است. هم اکنون با توجه به نزدیک شدن فصل رانندگی نگرانی‌هایی در خصوص چگونگی تامین بنزین در ایالات متحده به وجود آمده است. یکی از مواردی که به افزایش این نگرانی دامن می‌زند کاهش تولید در پالایشگاه‌های آمریکا است. پس از پالایشگاه مورفی اکنون نوبت پالایشگاه مک کی در تگزاس است. این پالایشگاه هم اکنون میزان تولید بنزین خود را به میزان پنج درصد کاهش داده است. دلیل این مساله مشکلات فنی عنوان شده است. نگرانی از کاهش عرضه بنزین در آمریکا به حدی جدی است که اخبار مثبت ذخایر بنزین که از سوی دپارتمان انرژی این کشور منتشر شد نیز نتوانست از روند افزایش قیمت نفت جلوگیری کند. هفته گذشته اعلام شد میزان ذخایر بنزین آمریکا ۵/۱میلیون بشکه افزایش یافته است.

نفت ۸۰دلاری

افزایش تنش‌های اقتصادی و سیاسی باعث شده است تا تحلیلگران یک بار دیگر به سراغ پیش‌بینی قیمت‌‌‌های گران‌ برای نفت خام بروند. روزنامه تایمز لندن دیروز گزارش داد روند قیمتی حاکم بر بازار نفت نشان می‌دهد که قیمت این کالای استراتژیک تابستان امسال به ۸۰دلار خواهد رسید. نفت‌خام تاکنون بالاترین رکورد را در قیمت ۴۰/۷۸دلار در هر بشکه به ثبت رسانده است.

این قیمت تابستان پارسال و در خلال جنگ ۳۳روزه لبنان اتفاق افتاد. روزنامه تایمز در گزارش خود به نقل از کارشناسان برجسته صنعت نفت، افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، رشد چشمگیر تقاضا در چین و بی‌میلی اوپک به افزایش تولید را مهم‌ترین عوامل موثر در عبور نفت از ۸۰دلار ذکر کرده است. شرایطی که اکنون برای نفت برنت رقم خورده است این ذهنیت را بیش از همیشه تقویت می‌کند که بازارهای نفتی در حال ورود به یک بحران دیگر هستند. به گزارش تایمز پرونده هسته‌ای ایران و نحوه تقابل شورای امنیت و ایران در آینده قطعا از عوامل موثر بر قیمت نفت خام خواهد بود. اوپک که اکنون ۴۰درصد نفت خام روزانه جهان را تامین می‌کند تمایل خود به افزایش تولید را از دست داده است.

اجلاس بعدی اوپک در تابستان امسال برگزار خواهد شد. به این ترتیب اوپک در روزهای اوج تقاضای تابستانی تولید خود را تغییر نخواهد داد و این مساله می‌تواند برای بازارهای نفت به یک مشکل تبدیل شود.

اوپک بالاتر از وست تگزاس

نگرانی از عدم افزایش تولید اوپک و افزایش تقاضای آسیای شرقی برای نفت این سازمان صادرکننده نفت خام سبب شد تا در آخرین روز کاری بازارهای نفت قیمت هر بشکه از سبد نفت اوپک به ۷۴/۶۶دلار برسد.

به این ترتیب اوپک با عبور از نفت پایه نیویورک، یک شگفتی را در بازارهای نفتی رقم زد. در صورتی که اوپک همچنان بر کاهش تولید خود و یا حفظ سقف کنونی پافشاری کند احتمال افزایش بیشتر قیمت نفت این سازمان وجود دارد. ایجاد چنین شرایطی در بازار نفت خام که نفت اوپک بالاتر از قیمت جهانی نفت به فروش برسد بسیار نادر است. بعید به نظر می‌رسد کشورهای عضو اوپک که علاقه فراوانی برای فروش نفت به قیمت‌های بالا دارند در این شرایط تلاشی برای افزایش تولید انجام دهند.