کنگره، بودجه جنگ عراق را تصویب کرد - ۵ خرداد ۸۶

گروه بین‌الملل- کنگره وسنای آمریکا بودجه صدمیلیارد دلاری جنگ عراق را بدون هیچ پیش شرطی تصویب کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، تصویب لایحه بودجه جنگ عراق، اگرچه به نظر عده‌ای از تحلیلگران به معنای فروکش کردن جدال چند ماهه میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان درباره جنگ عراق بود، اما اختلاف نظر میان دموکرات‌ها را عیان کرد. سناتور هنری، رهبر دموکرات‌های سنا که پیش از آن گفته بود، اما دوران چک‌های سفید و چراغ‌های سبز به سرآمده است از جمله کسانی بود که به لایحه بودجه رییس‌جمهور رای مثبت داد و نانسی پلوسی که رهبر دموکرات‌های کنگره به حساب می‌آید به آن رای مخالف داد. نانسی پلوسی پس از تصویب لایحه بودجه گفت جمهوریخواهان نباید تصویب لایحه را پیروزی بزرگی برای خود بدانند. بلکه به اعتقاد من این گام کوچکی برای مسیر جدیدی است که قانونگذاری در مسائل مهم باید از این پس طی کند.

با اختصاص این بودجه ۱۰۰‌میلیارد دلاری، آمریکا از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۵۶۵‌میلیارد دلار صرف بودجه جنگ‌های عراق و افغانستان کرده است.

انتظار می‌رود جورج بوش فورا با امضای این لایحه آن را به قانون تبدیل کند؛ قانونی که برای اولین بار معیارهایی را برای سنجش پیشرفت در عراق تعیین می‌کند و مبلغ اندکی هم کمک غیر نظامی برای پیشرفت در این کشور اختصاص داده است.

اما گروه‌های مخالف جنگ در آمریکا از دموکرات‌ها به خاطر صدور اجازه تصویب این لایحه، شدیدا انتقاد کردند.

پلوسی اظهار داشت: دموکرات‌ها به سرعت تلاش خود را برای تعیین جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از عراق از سر خواهند گرفت.

وی اظهار داشت که لایحه‌ای را در برنامه مجلس نمایندگان قرار خواهند داد تا مجوز جنگ عراق را که در سال ۲۰۰۲ از سوی کنگره صادر شد، لغو کند.

پلوسی گفت: دموکرات‌ها از لوایح بودجه در سال آینده برای پایان دادن به جنگ عراق که تا کنون دست کم ۳۴۲۰ کشته و بیش از ۳۴‌هزار زخمی بر جای گذاشته استفاده خواهند کرد.

جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا ضمن درخواست صبر و حوصله از مردم هشدار داد که دوران سخت‌تری پیشرو خواهد بود.

جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا تصویب لایحه بودجه توسط کنگره وسنا را ستود و آن را نشانه‌ای از وجود اجماع در کشور درباره جنگ عراق دانست.

وی گفت: تصویب این بودجه به وسیله اعضای دو حزب به سربازان و نیز دشمنان ما در عراق نشان می‌دهد که حمایت مردان و زنان آمریکایی را همراه خود دارند. جورج بوش به خبرنگاران گفت: ماه‌های آینده در عراق برای استراتژی امنیتی آمریکا در عراق از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت، ماه اوت (مرداد) می‌تواند خونین و بسیار سخت باشد.

رییس‌جمهور آمریکا خاطرنشان کرد: ماه سپتامبر (شهریور) دوره مهمی است زیرا در این زمان ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده ارتش آمریکا در عراق در خصوص تاثیر افزایش نیرو در این کشور و چگونگی ادامه جنگ گزارشی را ارائه خواهد کرد.

اما هری رید، رهبر دموکرات‌های سنا به‌رغم رای مثبت به لایحه بودجه اظهار داشت: دموکرات‌ها تا زمانی که تعداد کافی از جمهوری خواهان برای رد سیاست ناکام بوش به ما بپیوندند یا تا زمان تعیین رییس‌جمهور جدید به تلاش خود برای تغییر مسیر جنگ در عراق ادامه خواهند داد.

اما سناتور جان بوئر، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان با یادآوری خاطرات تلخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اظهار داشت: پس از کشته شدن ۳۰۰۰ تن از هموطنان ما به دست تروریست‌ها، چه زمانی قصد داریم آنها را به مبارزه بطلبیم؟ چه زمان آنها را شکست خواهیم داد؟

هم‌چنین سناتور جمهوری‌خواه کارل لوین، رییس کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: نمی‌توانم مانع تخصیص بودجه سربازانی شوم که در مسیر خطرناکی هستند. نمی‌توانم و این کار را نخواهم کرد. این راه (عدم تخصیص بودجه) برای پایان دادن به جنگ راه درستی نیست.

این در حالی است که سناتور جمهوری‌خواه دیوید ابی، رییس کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان با دادن رای مخالف به لایحه، اظهار داشت: من از این توافق متنفرم.