ایسنا- رییس ‌جمهور فرانسه دیروز به منظور زمینه‌سازی برای ارائه طرح جدید پیشنهادی خود برای احیای قانون اساسی اتحادیه‌ اروپا به بروکسل سفر کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکولا سارکوزی رییس‌جمهور جدید فرانسه، یک هفته پس از در اختیار گرفتن این سمت با رییس کمیسیون اروپا در خصوص پیمان پیشنهادی خود و حصول توافق بر سر این پیمان در جلسه ماه آینده سران اتحادیه اروپا، گفت‌وگوهایی را انجام خواهد داد.

دیوید مارتینیون سخنگوی ریاست جمهوری فرانسه گفت: احیای قانون اساسی اتحادیه اروپا با یک پیمان ساده‌تر و به منظور کارآمدتر کردن ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، محور اصلی اولین دور گفت‌وگوها خواهد بود.

این پیمان که محور اصلی مبارزات انتخاباتی سارکوزی بود، موانع ایجاد شده از سوی فرانسه و هلند در همه پرسی دو سال قبل بر سر قانون اساسی اتحادیه اروپا را از بین خواهد برد.

همچنین این نسخه ساده‌تر قانون اساسی به نهادهای اتحادیه‌ اروپا اجازه خواهد داد تا از طریق تشریح نقش و وظایف نهاد اجرایی اتحادیه و مشخص کردن روند تصمیم‌گیری، عملکرد بهتری داشته باشند.

این پیمان این بار برای اجتناب از فاجعه سال ۲۰۰۵ به پارلمان فرانسه ارائه خواهد شد و مورد همه پرسی قرار نخواهد گرفت.

سخنگوی سارکوزی اظهار داشت که رییس‌جمهور فرانسه مصمم است که حتی یک لحظه را برای بازگرداندن فرانسه به این پروژه اتحادیه اروپا از دست ندهد و خواستار همکاری نزدیک با کمیسیون اروپا است.

سارکوزی در بلژیک بعدازظهر دیروز با خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا گفت‌وگو کرد و سپس این دو در یک ضیافت شام کاری به همراه اعضای کمیسیون اروپا حاضر شدند.

براساس پیشنهاد سارکوزی، راه مذاکرات حساس بر سر تعدیل قانون اساسی ناموفق اتحادیه اروپا باز خواهد شد، بدون آن که موجب نارضایتی کشورهایی نظیر آلمان که این قانون را به طور کامل تصویب کرده‌اند، شود.