عقب‌نشینی کنگره در برابر بوش

خبرگزاری‌ها- دموکرات‌های مخالف جنگ عراق در کنگره آمریکا به مناقشه خود با رییس‌جمهور بر سر تامین بودجه جنگ عراق مشروط به خروج نظامیان از این کشور خاتمه دادند، ولی در عین حال این نظریه را که عقب‌نشینی آنها به معنی پیروزی بوش است، رد کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران دموکرات به جای پرداختن به بحث بازگشت سربازان به کشور با بی‌میلی اولین معیارهای سیاسی و امنیتی دولت عراق را که کنگره با آن موافقت کرده، پذیرفتند. این در حالی است که این طرح همین هفته گذشته از سوی یک دموکرات بلندپایه مورد تمسخر قرار گرفت و ضعیف معرفی شد. نمایندگان دموکرات متعهد شدند که مبارزه خود را برای پایان دادن به حضور آمریکا در جنگ عراق در لوایح دفاعی، ماه‌های آینده از سر بگیرند. آنها مدعی شدند که رویارویی چند هفته‌ اخیر با بوش، وی را به شدت گرفتار کرده است. نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان‌ آمریکا، لایحه بودجه جدید به ارزش حدود ۱۰۰‌میلیارد دلار را روز سه‌شنبه به کمیته حزبی خود ارایه داد و آن را مرحله‌ای دیگر در پایان دادن به جنگ عراق توصیف کرد. پلوسی اظهار داشت: با توجه به مطرح شدن چند لایحه بودجه و هم‌چنین گزارش دیوید پترائوس، فرمانده ارتش آمریکا در عراق در خصوص پیشرفت استراتژی بوش در افزایش نیروها در عراق ماه سپتامبر لحظه سرنوشت‌ساز در این جنگ محسوب می‌شود.

برخی جمهوریخواهان بلندپایه گفته‌اند که آنها نیز خواستار حصول پیشرفت در عراق تا این تاریخ و تغییرات گسترده در استراتژی جنگی آمریکا هستند. مجلس نمایندگان آمریکا احتمالا امروز به بسته بودجه جنگی عراق و یک قانون دیگر در خصوص تخصیص بودجه داخلی برای امداد و نجات در مناطق توفان‌زده و افزایش بودجه در بخش‌های دیگر رای خواهد داد. دیوید ابی، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان گفت که پس از رای‌گیری روز پنج‌شنبه مجلس نمایندگان، سنا به طور کلی به این بسته بودجه رای خواهد داد.

این در حالی است که دموکرات‌ها این نظریه را که لغو تعیین جدول زمانی برای خروج از عراق به معنی پیروزی جورج بوش است، رد کردند. هری رید، رهبر اکثریت سنا اظهار داشت: فکر نمی‌کنم چیزی برای اغراق وجود داشته باشد، ما هر تصمیمی که در خصوص این قانون اتخاذ می‌کردیم، شکست محسوب می‌شد.