مهر- آلن ژوپه، نخست‌وزیر اسبق فرانسه با بیان اینکه ژاک شیراک هم اکنون تنها یک شهروند عادی است،خواستار بازجویی از وی به دلیل پرونده قضایی معلق درباره درآمدهای حزب متبوعش شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی درباره اینکه آیا شیراک از سوی دادرس‌ها، مورد بازجویی قرار خواهد گرفت، گفت: وی به عنوان رییس جمهور یک وضعیت خاص داشت، اما او دیگر رییس‌جمهور نیست، بلکه شهروندی مثل همه شهروندها است. ژوپه از همپیمانان سابق شیراک بوده است، وی هم‌اکنون در کابینه سارکوزی به عنوان نفر دوم انتخاب شده است. قرار است شیراک در ارتباط با فسادهای مالی حزب وی در زمانی که وی شهردار پاریس بود، مورد بازجویی قرار گیرد‌.

به دنبال افشای رسوایی‌های مالی حزب شیراک، ژوپه خود ناچار شد برای مدتی از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری کند‌.

در سال ۲۰۰۴ ژوپه به علت دست داشتن در جمع‌آوری غیرقانونی بودجه حزب شیراک محکوم شد، در دادگاه استیناف محکومیت وی به ۱۴ماه حبس و یک سال محرومیت از فعالیت‌های دولتی کاهش یافت‌.

ژوپه در مبارزات انتخاباتی سارکوزی در کنار او قرار گرفت و سه‌شنبه گذشته به عنوان یک شاهد در ارتباط با پرونده بودجه حزب که به دنبال پایان دوره ریاست جمهوری شیراک دسترسی به وی آسان شد، مورد بازجویی قرار گرفت‌. ژوپه در آخرین بازجویی پلیس گفت: البته من یک شهروندم و تابع قانونم‌. آنها از من خواستند به عنوان شاهد بازجویی شوم و زمانی که به عنوان یک شاهد از کسی سوال می‌شود بدین معنی است که اتهامی به وی وارد نیست‌. روزنامه تلگراف اسفند پارسال نوشته بود: ژاک شیراک با پایان دوره ریاست جمهوریش به علت درگیر بودن در چند پرونده فساد مالی تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.بر همین اساس مهم‌ترین پرونده‌ای که شیراک در آن درگیر است، استفاده از بودجه حزبی در مکان نادرست در زمان مسوولیتش به عنوان شهردار شهر پاریس (از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۵ ) است.