گروه بین‌الملل- رونق وال‌استریت در روز جمعه و امیدواری به کاهش نرخ بهره در ایالات متحده، موجب رونق بازار سهام توکیو در روز دوشنبه شد. به گزارش رویتر بازار سهام توکیو که به طور سنتی وابسته به جریان و روند وال‌استریت است، روز دوشنبه تحت‌تاثیر رونق روز جمعه قرار داشت و روز را با رونق به پایان برد تا ضرر هفته گذشته را جبران کرده باشد.

شاخص سهام نیکی در صبح روز دوشنبه ۹۸/۰درصد افزایش یافت.

این در حالی است که شاخص نیکی در روز جمعه ۱۸۰ واحد را از دست داده بود.

شاخص سهام توپیکس هم ۹۲/۰درصد به دست آورد.

و اما بازار سهام چین که در حال حاضر جالب‌ترین و در عین حال نگران‌کننده‌ترین بازار سهام جهان است، روز دوشنبه را با رونق آغاز کرد. بازار سهام نوپای چین هر روز پول‌های جدید جذب می‌کند، این پول‌ها، یا پس‌انداز بازنشستگی است و یا از محل فروش دارایی‌ها و مایملک افراد تامین شده است و ترجیح داده شده است تا پول را در بازار بچرخانند تا ثروت تولید کند. به دلیل این پول فراوان تحلیل‌گران معتقدند چین دچار تب بازار سهام است. در این تب سهام به دفعات زیاد دست به دست می‌شود و سود زیادی نصیب سهامداران تازه وارد می‌کند. در سال ۲۰۰۷ تاکنون این بازار سهام ۵۰درصد افزایش را تجربه کرده است، در روز چهارشنبه هفته گذشته شاخص معتبر شانگهای از مرز ۴۰۰۰ واحد گذاشت، این در حالی است که تحلیل‌گران معتقدند این شاخص می‌توانست در همین روز از مرز ۵۰۰۰ واحد هم بگذرد.

اقتصاددانان درباره این رونق لجام گسیخته معتقدند، اگر این رونق با این سرعت در دیگر بازارهای سهام اتفاق افتاد، حتما نگران‌کننده بود، اما در اینجا همه چیز شکل و ماهیت دیگری دارد، شاید هم خطرناک باشد اما چه کسی می‌داند. فقط می‌توان گفت، این رونق قطعا حباب نیست زیرا اگر بازار سهام چین می‌تواند سرمایه جذب کند به دلیل این است که هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری دیگری در اقتصاد چین به لحاظ اقتصادی با چنین قاعده‌مندی وجود ندارد، بنابراین مردم به جای اینکه پول خود را در بانک‌ها پس‌انداز کنند، در بازارهای سهام به جریان انداخته‌اند.

در هنگ‌کنگ هم شاخص‌ها روز دوشنبه ترقی کردند. یکی از دلایل مهم این افزایش انتشار گزارش سود کمپانی‌ها در چین بود. سهام کمپانی‌هایی که در خود چین فعالیت می‌کنند و شاخص سهام آن در هنگ‌کنگ فعالیت می‌کند روز دوشنبه، ۵درصد به دست آورد. شاخص هنگ‌سنگ هم ۶/۲درصد ترقی کرد. در بازار معاملات ارزی در اولین روز هفته ارزش یورو در مقابل دلار افزایش یافت. روز دوشنبه هر یورو به ازای ۳۵۳۴/۱دلار معامله شد، این در حالی است که در آخرین ساعات روز جمعه در نیویورک هر یورو به ازای ۳۵۲۹/۱دلار معامله شده بود. اما ارزش دلار در مقابل ین افزایش پیدا کرد و خیال صادرکنندگان ژاپنی را بابت ارزان بودن کالاهایشان در رقابت با کالاهای آمریکایی راحت کرد. روز دوشنبه هر دلار به ازای ۱۳/۱۲۰ین معامله شد. ارزش پونند هم در مقابل دلار افزایش یافت و هر پوند به ازای ۹۸۳۴/۱دلار معامله شد. احتمال زیادی وجود دارد که در روزهای آینده هر پوند به ازای دو دلار معامله شود.