رایس در راه کرملین

ایسنا- وزیرامور خارجه آمریکا با هدف کاهش نگرانی‌های روسیه نسبت به طرح سپر دفاع موشکی واشنگتن در شرق اروپا دیروز عازم مسکو شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا که طی این سفر با یکی از ماموریت‌های حساس خود روبه‌رو است، قرار است در مسکو با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، مشاوران امنیتی‌ ارشد وی و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کند.

سفر رایس به روسیه همزمان با تنش‌های ایجاد شده میان شرق و غرب از زمان به قدرت رسیدن جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا در شش سال پیش است، این تنش‌ها به دلیل گسترش فعالیت‌های نیروهای ناتو و آمریکا در جمهوری‌های شوروی سابق، انتقاد آمریکا از وضعیت دموکراسی در روسیه و مخالفت مسکو با طرح قطعنامه استقلال کوزوو تشدید شده است.

پوتین هفته گذشته در رژه نظامی در میدان سرخ مسکو درگرامیداشت غلبه بر نازیسم آلمان سیاست خارجی بوش را با سیاست‌های رایش سوم یکی دانست.

دیپلمات‌های آمریکایی که از این اظهارات پوتین متحیر شده‌اند از مسکو درخواست کردند که در مورد این اظهارات رییس‌جمهور روسیه توضیحاتی بدهد و اطمینان دادند که هیچ ارتباطی میان سیاست‌های واشنگتن و سیاست‌های دوران نازیسم وجود ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا اطمینان دارد که به احتمال زیاد طی سفر دو روزه‌اش به روسیه اظهارات تندی از طرف مقامات روسیه بشنود. رییس‌جمهور روسیه در فوریه گذشته در اجلاس مونیخ نیز به شدت از سیاست‌های واشنگتن انتقاد کرد.

پوتین در این اجلاس اعلام کرده بود که آمریکا با سیاست‌های جنگ طلبانه خود دنیا را خطرناک‌تر کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در اظهارات ماه گذشته خود در نشست وزیران خارجه ناتو از سیاست‌های آمریکا و ناتو به دلیل اقداماتشان در جهت گسترش فعالیت‌هایشان در کشورهای عضو شوروی سابق انتقاد کرده بود.

روسیه همچنین به شدت از طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا انتقاد کرده است. مسکو معتقد است این طرح دفاع موشکی تهدیدی برای امنیت ملی روسیه محسوب می‌شود.

آمریکا قرار است ۱۰ موشک رهیاب در لهستان و یک سیستم رادار در جمهوری چک مستقر کند. واشنگتن مدعی است که این طرح با هدف مقابله با حملات احتمالی از طرف کره شمالی اجرا می‌شود اما روسیه این ادعای آمریکا را رد کرده است.

پوتین اخیرا در نطق سالانه‌اش گفت: برای پاسخ به این طرح دفاعی آمریکا حضور روسیه در نیروهای متعارف اروپا به حالت تعلیق درخواهد آمد.

همچنین روسیه با طرح سازمان ملل برای اعطای استقلال به کوزوو که آمریکا نیز حامی آن است مخالفت کرده و اعلام داشته که این قطعنامه را وتو خواهد کرد. در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که رایس در سفر به روسیه درمورد تمامی این موضوعات با مقامات روسیه گفت‌وگو خواهد کرد. این در حالی است که به احتمال زیاد روسای جمهور دو کشور آمریکا و روسیه در اجلاس ماه آینده گروه هشت در آلمان نیز با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد. رایس اخیرا در اظهارات خود اعلام کرده بود به اعتقاد وی همه در اروپا، آمریکا و دیگر مناطق دنیا در مورد اوضاع داخلی چند سال اخیر در روسیه نگران هستند. وی تمرکز قدرت در کرملین را مشکل‌ساز خوانده بود.