ایرنا- روزنامه فرانسوی فیگارو در یک گزارش خبری با عنوان «سیاست جدید سارکوزی در بوته آزمایش» به قلم آلن بارو نوشت: کشورهای دنیا اینک در انتظار سیاست‌های جدید رییس‌جمهوری جدید فرانسه هستند. فیگارو افزود‌: نگرانی روس‌ها، سردرگمی چینی‌ها، تسلیم شدن ترک‌ها، خشنودی آمریکاییان و انگلیسی‌ها نشان می‌دهد که جهت‌گیری‌های سیاسی نیکلا سارکوزی موجب واکنش‌های متفاوتی در میان کشورهای جهان شده‌است.

در این گزارش آمده ‌است: اختلاف برداشت و قضاوت در خارج از مرزهای فرانسه‌ پس از انتخاب رییس‌جمهوری جدید کاملا مشخص است ولی در مجموع می‌توان بهبود مناسبات خارجی را در سیاست پاریس با مدیریت تازه ‌شاهد بود و بسیاری از کارشناسان نیز به همین دلیل اندیشه بروز شکاف در روابط پاریس با برخی کشورها را در حداقل می‌بینند.

فیگارو افزود: قبل از اینکه یک تغییر جهت واقعی را در سیاست خارجی پاریس مدنظر داشته باشیم باید بدانیم که بسیاری از کارشناسان امورسیاسی فرانسه ترجیح می‌دهند، واقع گرایانه نظر دهند و به همین دلیل تاکید دارند که برگ‌هایی را که سارکوزی در قبال کشورها رو کرده‌است، واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی و حفظ منافع ملی فرانسه است.

این کارشناسان همچنین معتقدند که برداشت‌های متفاوت کشورها در نهایت با برنامه‌های رییس‌جمهوری جدید فرانسه در عرصه بین‌المللی به قضاوت گذاشته می‌شود.

این روزنامه در بخش دیگری از این مقاله به نقل از «برونو ترتراس» پژوهشگر بنیاد تحقیقات راهبردی فرانسه می‌نویسد: آنچه که ‌کمتر شاهد آن خواهیم بود، روبوسی‌های مقامات فرانسه با رهبران چین و روسیه است. ولی این بدان معنا نیست که فرانسه بتواند به تنهایی در این مسیر سخت و دشوار حرکت کند زیرا موضوع انرژی یکی از دغدغه‌های مهم رییس‌جمهوری جدید فرانسه است و تاثیر زیادی در مناسبات مسکو- پاریس دارد و این در حالی است که روابط فرانسه پس از شیراک با چین چندان تغییر رو به جلو نخواهد داشت.

به نوشته فیگارو، سارکوزی مناسباتش را با واشنگتن افزایش خواهد داد هرچند که ریاست جمهوری جورج بوش نیز رو به پایان است.