گوردون براون تور تبلیغاتی‌اش را آغاز کرد

گروه بین‌الملل- گوردون براون، وزیر دارایی تونی‌بلر که کاندیدای اول احراز پست نخست‌وزیری بریتانیا است، مبارزه تبلیغاتی خود را برای کسب رهبری حزب کارگر آغاز کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، گوردون براون که قرار است به همه شهرهای بریتانیا سفر کند تا بتواند برنامه خود را برای همه اعضای حزب و شعب آن تشریح کند، ترجیح داده است تا مبارزه تبلیغاتی خود را با تاکید بر «بهداشت به مثابه اولویت داخلی» شروع کند.

تامین اجتماعی و بهداشت مهم‌ترین سیاست‌هایی است که جامعه به طور مستقیم درگیر آن است و در سال‌های اخیر نیز در زمره تقاضاهای مردم بوده است.

براون که از روز جمعه مبارزه تبلیغاتی خود را آغاز کرده است، گفت: برای حکومت بر بریتانیا ایده‌ها و دیدگاه‌ جدیدی دارد.

وی اعلام کرد، وظیفه من این است که دیدگاه‌های جدید و تجارب خود را برای مردم بریتانیا تشریح کنم تا بتوانم اعتماد مردم را جلب کنم.

وی در نظر دارد در سفری که به حوزه‌های انتخاباتی کنت در جنوب لندن خواهد داشت، بتواند از نزدیک با مردم صحبت کند و به مردم وعده دهد که ساعات کار مراکز جراحی (GPS) را افزایش دهد.

همچنین افزایش استفاده از نسخه‌های الکترونیکی نیز در دستور کار وی قرار دارد.

با توجه به محبوبیت گوردون براون در بریتانیا، به نظر می‌رسد وی برای احراز پست نخست‌وزیری با مشکل زیادی مواجه نخواهد بود.

محبوبیت وی باعث شد که تونی‌بلر، دوست نزدیک وی در دومین دوره نخست‌وزیری‌اش، تصمیم بگیرد وی را از وزارت دارایی برکنار کند، اما به هر روی بلر نتوانست وزیر قدرتمندش را از کابینه خارج کند، بلکه ناگزیر شد تا در سال پایانی نخست‌وزیری‌اش سایه پررنگ او را بر صندلی صدارت احساس کند.

با این‌همه براون در مناطقی که حزب کارگر در انتخابات شوراها و پارلمان نتیجه ضعیفی کسب کرده است، مشکلاتی خواهد داشت. براون برای تبلیغات خود باید درست از مسائلی آغاز کند که نقطه ضعف‌های دوست و سلف او تونی بلر بود. انتقادات از بلر حول دو محور سایت داخلی و خارجی متمرکز بود. در سیاست خارجی، پیروی و تبعیت بریتانیا از آمریکا در جنگ عراق اعتراضات و مخالفت‌های زیادی در برداشت که حتی به برکناری جک استراو وزیر مستقل خارجه‌اش، منجر شد. در سطح داخلی سیاست‌های آموزشی، بهداشتی و نیز به طور کلی اقتصادی موضوعاتی بودند که مخالفت عمومی در سطح جامعه را با بلر افزایش داده بود. افزایش قیمت مسکن که به اعتقاد تحلیلگران موجب پدیدار شدن حباب‌های اقتصادی در این بخش شده است و سطح پایین کیفیت آموزش در بریتانیا بهداشت و تامین اجتماعی مهمترین موضوعاتی است که حزب کارگر در حال حاضر برای ابقای خود در قدرت نیازمند پرداختن به آنان است و جانشین بلر باید روشن کند که آیا طرح و برنامه‌ای برای بهبود این سه بخش دارد یا خیر.

به همین دلیل گوردون براون در تور دیروز خود تاکید کرد او در نظر دارد ۰۰۰/۱۰۰ باب خانه مطابق با معیارهای زیست محیطی در سایت‌های صنعتی قدیمی بسازد. او همچنین به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت می‌خواهد یک دموکراسی که شهروندان آن دارای ثروت، خانه و دارایی هستند ایجاد کند. براون گفت برای حل مشکل مسکن باید سیاستی ترکیبی در پیش گیریم، یعنی در عین حال که خانه به قصد فروش ساخته می‌شود، خانه‌هایی هم برای اجاره فراهم کنیم.

وی در تور دیروز خود گفت او می‌خواهد از خانم تاچر در گسترش و افزایش تعداد افراد صاحبخانه در بریتانیا، پیشی گیرد.

درباره سیاست‌های تامین اجتماعی و بهداشت، براون گفت: او قصد دارد برنامه‌ای در پیش گیرد تا به مردم نشان دهد که در دوران مدرن زندگی می‌کنند. او معتقد است که نباید سیستم بهداشت و تامین اجتماعی از دولت کاملا مستقل شود، زیرا هنوز لازم است که دولت درباره هزینه و بودجه آن تصمیم‌گیری و نظارت کند.

گوردون براون در زمینه سیاست خارجی و در جایی که جنبش‌های اجتماعی کاملا رودرو با بلر قرار گرفته‌اند، هنوز شفاف و روشن صحبت نکرده است. او حتی این اظهارنظر را که جنگ عراق یک اشتباه بوده است را رد کرد و گفت قصد دارد که در آینده نزدیک از عراق دیدن به عمل آورد.

براون همچنین از دوست و رییس سابقش تمجید کرد و گفت: او ده سال کشور را با شجاعت، عشق و بصیرت اداره کرد.

مسیر انتخاب نخست‌وزیر آینده بریتانیا هفت هفته طول خواهد کشید. به نظر نمی‌رسد براون رقیب جدی در حزب کارگر داشته باشد اگر چه او به هر حال با چالشی از سوی جناح چپ حزب روبه‌رو خواهد بود، اما تحلیلگران معتقدند، رهبری حزب سعی خواهد کرد تا اختلافات داخل را حل کند و فرآیند انتخاب نخست‌وزیر و رهبری جدید حزب را در فضایی آرام و بی تنش برگزار کند.

بیل کلینتون رییس‌جمهور آمریکا هم اظهار امیدواری کرده است که حزب کارگر بتواند در بریتانیا کاریزمای خود را حفظ کند و در کمال آرامش و صحت بتواند تغییر در قدرت را از سر بگذارند. مهم‌ترین بخش مبارزه گوردون براون، مناظره با رقبای غیرحزبی‌اش است.