ایسنا- مجلس نمایندگان آمریکا با نادیده‌گرفتن تهدید وتوی رییس‌جمهور این کشور، به لایحه پرداخت بودجه عملیات ارتش در عراق به «طور قسطی» رای مثبت داد. مجلس نمایندگان آمریکا با ‌٢٢١ رای موافق در برابر ‌٢٠٥ رای مخالف به این لایحه رای مثبت داد. اما جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا که تحت‌فشار سیاسی از ناحیه جمهوریخواهان قرار دارد، تهدید خود مبنی بر وتوی این طرح را تکرار کرد ولی این بار نشانه‌های نرمش و انعطاف‌پذیری بیشتری در وی دیده می‌شد.

بوش در بازدید از وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت که وی قصد دارد لایحه بودجه‌ای را به امضا برساند که شامل هر دوی اهداف سیاسی و نظامی برای دولت عراق باشد.

بوش پیش از این دو رای گیری در کنگره در گفت‌وگو با خبرنگاران بر عزم خود برای وتوی مصوبات کنگره در شکل فعلی آنها تاکید کرد.

وی گفت: من این لایحه را اگر به شکل فعلی خطرناک باشد و تامین بودجه را پاره‌پاره انجام دهد وتو خواهم کرد و ابهامی در این زمینه باقی نگذاشته‌ام. ما این رویکرد را رد می‌کنیم چرا که کارگر نخواهد بود.

بوش گفت: از رییس دفتر کاخ سفید خواسته است با رهبران کنگره برای یافتن زمینه‌های مشترک در مورد تعیین محک‌ها گفت‌وگو کند. نانسی پلوسی اظهار داشت: دموکرات‌ها قصد ندارند برای جنگی که پایان ندارد به رییس‌جمهور چک سفید امضا بدهند. در حالی که دموکرات‌ها بر خورج از عراق تاکید دارند: جمهوریخواهان خروج آمریکا از عراق را فاجعه‌آمیز می‌دانند. به هر حال جمهوریخواهان توانستند با این استدلال که اکنون زمان نشان دادن علایم عقب‌نشینی و تسلیم نیست. کنگره چه طور می‌تواند مردان و زنان ما در ارتش را تنها بگذارد، لایحه بودجه را به تصویب برساند.

اولین پرداخت این بودجه ‌٨/٤٢ میلیارد دلار هزینه‌های جنگ تا اول اوت (مرداد) را پوشش خواهد داد بود که صرف خرید تجهیزات و آموزش نیروهای امنیتی عراقی و افغان خواهد شد. براساس این لایحه جدید، کنگره در تابستان برای اختصاص ‌٨/٥٢ میلیارد دلار باقی که صرف پوشش هزینه‌های جنگ تا پایان ماه سپتامبر (شهریور) خواهدشد رای‌گیری خواهد کرد.