بی‌بی‌سی - گروه عفو بین‌الملل چین و روسیه را به نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت در مورد منع ارسال اسلحه برای کاربرد در جنگ داخلی دارفور در سودان متهم کرده است. عفو بین‌المللی در گزارشی که بر اساس برخی از یافته‌های سازمان ملل در مورد جنگ دارفور تهیه کرده می‌افزاید که دولت سودان نیز با تخلف از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است به منطقه جنگ زده دارفور، در غرب این کشور، اسلحه ارسال می‌کند.

دولت سودان اتهامات قبلی سازمان ملل را رد کرده و گفته بود تنها به حمل و نقل اقلام متعارف به دارفور مبادرت کرده و هنوز به گزارش تازه این سازمان واکنش نشان نداده است. جنگ داخلی چهارساله در دارفور سودان بیش از ۲۰۰هزار کشته به جا گذاشته است.

عفو بین‌الملل در گزارش خود از شورای امنیت سازمان ملل خواست تحریم تسلیحاتی ارسال سلاح به دارفور را تشدید کند. این تحریم‌ها در ماه مارس ۲۰۰۵ به کلیه طرف‌های درگیر تعمیم داده شده بود.

عفو بین‌الملل می‌گوید سودان به اعزام هواپیماهای نظامی و همچنین اسلحه و مهمات به دارفور برای استفاده از آنها به منظور حمله به غیرنظامیان ادامه می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: سودان مکر را از کسب مجوز برای انتقال سلاح به دارفور خودداری کرده و می‌کند.

عفو بین‌المللی برای تایید ادعای خود تصاویری از هلیکوپترهای تهاجمی ام‌ای - ۲۴ و عکس‌هایی نیز از جت‌های ساخت چین و هواپیمای آنتونف ساخت روسیه در نیالا منتشر کرده است.

این گروه در گزارش خود چین و روسیه را به نقض قطعنامه منع بین‌المللی ارسال اسلحه به سودان متهم می‌کند و می‌نویسد از اینکه برخی دولت‌ها، از جمله دو عضو دائمی شورای امنیت، اجازه می‌دهند طرف‌های درگیر در سودان به اسلحه دست یابند نگران است.

سودان استفاده از هواپیماهای سفیدرنگ برای مقاصد نظامی را رد می‌کند اما می‌گوید برای انتقال مقام‌های دولتی از تعدد هلی‌کوپترهای سفیدرنگ استفاده می‌کند.