باهره دامغانی- خبر پیشنهاد ۲۷میلیارد دلاری کمپانی آلوکا در روزی که سهام تکنولوژی روز خوبی نداشتند، موجب رونق وال استریت در روز دوشنبه شد. به گزارش رویتر از نیویورک، کمپانی آلومینیوم آلوکا در نظر دارد تا کمپانی رقیب کانادایی خود را به قیمت ۲۷میلیارد دلار خریداری کند. خبر این پیشنهاد موجب رونق سهام به ویژه شاخص داوجونز شد که آلوکا یکی از کمپانی‌های زیرمجموعه آن است. هر خبری مربوط به ادغام شرکت‌ها باعث خوش‌بینی بازار می‌شود، چرا که ادغام همواره به معنای کم‌کردن هزینه‌ها و افزایش سود است و این به تنهایی کافی است که سرمایه‌گذاران و فعالان بازار را به چشم‌انداز اقتصادی امیدوار و به هزینه برای فعالیت خود در مدت باقیمانده از سال ارائه کنند و همچنان‌که یکی از فعالان بازار می‌گوید، بازار احتیاج به زمان دارد تا بتواند نحوه فعالیت خود را برای آینده ترسیم کند و برای این کار حتی ممکن است چند روزی تن به تنزل و کاهش دهد. این در حالی است که بانک مرکزی ایالات متحده روز دوشنبه بعدازظهر گزارش مربوط به میزان وام مصرف‌کنندگان را منتشر کرد که امیدوارکننده بود. براساس این گزارش مصرف‌کنندگان باوجود روند کند رشد اقتصادی در ماه مارس بیشترین وام را در چهار ماه اخیر دریافت کرده‌اند.

روز دوشنبه شاخص سهام داوجونز ۳۶/۰درصد به دست آورد. استاندارد اندپورز ۲۶/۰درصد افزایش یافت و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۰۵/۰درصد را از دست داد.

در بازارهای آن سوی آبها، و در بازار سهام توکیو تحت‌تاثیر گزارش‌های خوب درآمد کمپانی‌های صادرکننده و نیز سیاست بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ بهره اندکی افزایش پیدا کرد. بازار سهام توکیو نیز مانند وال استریت منتظر تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ بهره است که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود. به این ترتیب شاخص سهام نیکی در ساعات اولیه صبح ۱۲/۰درصد به دست آورد. شاخص سهام توپیکس هم ۱۱/۰درصد به دست آورد.

نیکی در روز دوشنبه ۵۸/۱درصد افزایش یافته بود.در بازارهای اروپایی، بازار سهام لندن روز دوشنبه را در تعطیلی به سر برد.

داکس آلمان ۱۲/۰درصد ترقی یافت و شاخص سهام CAC-۴۰ فرانسه ۰۴/۰درصد به دست آورد.

انتخاب نیکلا سارکوزی به ریاست‌جمهوری و پایان بی‌تنش انتخابات بر رونق بازار سهام تاثیرگذار بود.

در بازار معاملات ارزی ارزش یورو در مقابل ارزهای رقیب به ویژه ین تنزل پیدا کرد. پیروزی کاندیدای حامی اقتصاد بازار در فرانسه از دلایل تقویت ارزش یرو محسوب می‌شود، در واقع بازرگانان محلی فکر می‌کنند که رییس‌جمهور جدید فرانسه از آنجا که طرفدار اصلاحات است موجب رونق و شکوفایی بازار خواهد شد.

هر یورو روز دوشنبه در نیویورک به ازای ۳۶۱۷/۱ دلار معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز جمع در نیویورک که هر یورو به ازای ۳۵۹۲/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار کاهش نشان می‌دهد.

نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۹۱/۱۱۹ین بود، حال آنکه در روز جمعه هر دلار به ازای ۱۱/۱۲۰ ین معامله شده بود.

هر پوند هم به ازای ۱۹۹۴۴ دلار معامله شد.