خبرگزاری مهر- یک نظرسنجی جدید از پیشتازی هیلاری کلینتون در بین دموکرات‌ها و رودولف جولیانی در بین جمهوری‌خواهان برای احراز پست ریاست‌جمهوری آمریکا حکایت دارد. نتایج نظرسنجی روزنامه یو اس ای تودی و موسسه گالوپ نشان داد که کلینتون با ۱۵‌درصد از سناتور باراک اوباما وجولیانی شهردار سابق نیویورک با ۱۴‌درصد از سناتورجان مک کین پیشتاز است.

در این نظرسنجی نشان داده شد که کلینتون از حمایت ۳۸‌درصدی برای ریاست‌جمهوری آمریکا برخوردار است که این رقم نسبت به نظرسنجی سه هفته گذشته ۷‌درصد بالاتر است. حمایت از اوباما هم ۲۳‌درصد برآورد شد که ۳‌درصد پایین‌تر از قبل بود. پس از این دو نفر هم ال‌گور معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا با ۱۴‌درصد در ردیف سوم ایستاد.

در بین جمهوری‌خواهان نیز جولیانی از ۳۴‌درصد حمایت رای دهندگان برخوردار شد و این رقم برای مک کین ۲۰‌درصد بود. آمریکایی‌ها با ۱۳‌درصد از فرد تامپسون سناتور سابق آمریکایی به عنوان نفر سوم حمایت کردند.این نظرسنجی بر روی هزار و ۱۰ نفر از مردم آمریکا بین روزهای جمعه تا یکشنبه انجام شد. رقابت اصلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود، اغلب بین نامزدهای دو حزب عمده دموکرات و جمهوری‌خواه است.ابتدا از چند حزب مهم در آمریکا که این دو حزب بزرگ مهم‌ترین آنها هستند، چندین نامزد برای این مورد اعلام آمادگی می‌کنند و این نامزدها پس از سفرهای انتخاباتی و ارائه برنامه‌های خود از سوی حزب مربوطه ارزیابی می‌شوند و در نهایت یک نماینده به عنوان نامزد نهایی حزب برای انتخابات پایانی ریاست‌جمهوری معرفی می‌شود و آنگاه است که مبارزه انتخاباتی درون حزبی به مبارزه انتخاباتی بین نامزدهای احزاب بزرگ تبدیل می‌شود.