رییس بانک جهانی در سراشیبی

دنیای اقتصاد - به نظر می‌رسد روزهای بدتری برای پل ولفوویتز در راه است. روزهایی که او کم‌کم باید از دفتر کار خود در هشتمین طبقه ساختمان بانک جهانی در واشنگتن دل کنده و از ریاست این نهاد مالی بین‌المللی کناره‌گیری کند.

کمیته ویژه‌ای که هیات‌مدیره بانک جهانی برای تحقیق در خصوص پرونده ولفوویتز مشخص کرده بود، دیروز نظر خود را اعلام کرد. بر اساس نظر این کمیته ویژه، پل ولفوویتز از مقام خود سوءاستفاده کرده و متخلف شناخته شده است. این کمیته درخواست کرد تا ولفوویتز هر چه سریع‌تر از پست خود استعفا کند. انتشار این گزارش سبب شد تا یک بار دیگر فشارها برای کناره‌گیری رییس بانک جهانی افزایش پیدا کند. در همین حال معاون ارشد و مشاور پل ولفوویتز نیز از سمت خود کناره‌گیری کرد. این استعفا احتمال کناره‌گیری قریب‌الوقوع ولفوویتز را افزایش داد. هیات مدیره بانک جهانی پل‌ولفوویتز را متخلف تشخیص داد

رییس در سراشیبی استعفا

گروه بین‌الملل- به نظر می‌رسد روزهای بدتری برای رییس بانک جهانی در راه است. روزهایی که او باید کم‌کم دل از دفتر خود در طبقه هشتم ساختمان بانک جهانی بکند. به دنبال رسوایی مالی و اخلاقی پل ولفوویتز در بانک جهانی بسیاری از اعضای بانک خواستار کناره‌گیری او از سمت ریاست بانک جهانی شدند. اما ولفوویتز به هیچ یک از این درخواست‌‌ها توجه نکرد و با قدرت اعلام کرد که از پست خود استعفا نخواهد کرد.

این مساله سبب شد تا با بالا گرفتن دامنه اعتراضات هیات‌‌مدیره بانک جهانی کمیته‌ای را تشکیل دهد تا این کمیته ویژه وضعیت پرونده پل‌ولفوویتز را بررسی و در مورد ادامه حضور او در بانک جهانی تصمیم‌گیری کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن نتیجه نشست این کمیته ویژه دیروز منتشر شد که نشان می‌دهد آنها رییس بانک جهانی را متخلف شناخته‌اند. کمیته ویژه بانک جهانی دیروز اعلام کرد که پل ولووتیز در مقام ریاست بانک جهانی از قوانین این بانک سرپیچی کرده و از امکانات بانک جهانی و اختیارات خود برای روابط شخصی‌اش سو‌استفاده کرده است.

هر چند هنوز کل تصمیماتی که هیات بررسی‌کننده در مورد ولفوویتز گرفته است اعلام نشده اما گفته می‌شود که بازپرداخت تمامی اضافه پرداخت‌هایی که ولفوویتز برای شاهاریزا کارمند بانک جهانی انجام داده است، یکی از موارد قابل اهمیت این تصمیم‌گیری است همچنین این کمیته به دلیل تخلف در قوانین بانک جهانی خواستار استعفای پل ولفوویتز شده است تقاضای استعفای ولفوویتز اکنون در حالی مطرح شده که پیش از این دامنه استعفاها گریبان گیر دیگر معاونان او نیز شده است.

چند ساعت قبل از انتشار تصمیم کمیته ویژه بررسی پرونده، یکی از معاونان ارشد و مشاور پل ولفوویتز به نام کوین کملس از سمت خود کناره‌گیری کرد. وی پس از کناره‌گیری از پست خود گفت: فضای مدیریتی بانک جهانی اکنون فضای متزلزلی است و در این شرایط تحقق برنامه‌های بانک جهانی و انجام مأموریت‌های آن بسیار مشکل است.

به نظر می‌رسد کناره‌گیری معاون ارشد ولفوویتز نشانه روشنی از برکناری یا استعفای قریب‌الوقوع او باشد. در صورتی که ولفوویتز به درخواست کمیته ویژه بررسی پرونده جواب مثبت ندهد آنگاه احتمال این وجود دارد که هیات مدیره ۲۴‌نفره بانک جهانی تشکیل جلسه داده و راسا در مورد او تصمیم‌گیری کند با توجه به فضایی که اکنون پیرامون رییس بانک جهانی به وجود آمده به نظر می‌رسد رای این هیات برکناری او از ریاست بانک جهانی باشد. چیزی که نه ولفوویتز دوست دارد و نه رییس‌جمهور ایالات متحده! جورج بوش هم اکنون اصلی‌ترین پشتیبان ولفوویتز است و اگر این حمایت گسترده وجود نداشت او در همان روز‌های اول انتشار این رسوایی اخلاقی از سمت خود برکنار شده و یا اینکه استعفای می‌کرد همچنین دیروز شایعه استعفای رابین کلولند دیگر معاون پل ولفوویتز نیز به گوش می‌رسید. هم اکنون افراد کناری ولفوویتز با سکوت کرده‌اند و یا در حال فاصله گرفتن از او هستند. این اتفاق جای پای رییس را بیش از پیش سست خواهد کرد.

پل ولفوویتز در ژوئن سال ۲۰۰۵‌میلادی جانشین ولفنسون در بانک جهانی شد او پیش از این فردشماره دو پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) به شمار می‌آمد و او را یکی از طراحان اصلی جنگ عراق می‌شناسند دیروز برخی پیش‌بینی کردند ولفوویتز در صورت خروج یک بار دیگر به محل کار سابق خود بازگردد. بانک جهانی در دوره رییس آمریکایی خود توانست برنامه‌های فراوانی را در راه مبارزه با گسترش ایدز و مالاریا در جهان به خصوص در کشورهای آفریقایی اجرا کند و به همین دلیل این روزها کشورهای آفریقای خواهان باقی ماندن پل ولفوویتز در سمت ریاست بانک جهانی هستند.