خبرگزاری‌ها- وزارت امور خارجه کره شمالی دیروز اعلام کرد پیونگ یانگ پس از دریافت دارایی‌های مسدود شده‌اش حاضر است سریعا فعالیت راکتور هسته‌ای یونگ‌بایون خود را به سرعت متوقف کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ری کیونگ سون، سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری APTN در پیونگ یانگ گفت: متوقف شدن فعالیت‌ راکتور هسته‌ای یونگ بایون کره‌شمالی اقدامی است که می‌توان بلافاصله آن را انجام داد و به زمان طولانی نیاز ندارد.

وی همچنین تاکید کرد که فرآیند خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی بستگی به آزاد شدن ۲۵میلیون دلار دارایی این کشور دارد.

واشنگتن اعلام کرد که این دارایی‌های مسدود شده را برای انجام اقدامات اولیه در راستای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی آزاد کرده است اما این دارایی‌ها هنوز به دلایل نامشخصی به دست کره شمالی نرسیده است.

ری کیونگ سون در ادامه تصریح کرد که وی نمی‌تواند پیش بینی کند که چه زمان کره شمالی به این دارایی‌ها دسترسی پیدا خواهد کرد.

وی افزود: آمریکا اعلام کرده است که این دارایی‌ها آزاد شده است اما زمانی می‌توان گفت تحریم‌های مالی علیه پیونگ یانگ لغو شده است که این دارایی‌ها در دستان ما باشد. فقط با اعلام آزاد شدن دارایی‌ها این پول‌های کره شمالی آزاد نمی‌شود.

همچنین دیروز یک روزنامه کره‌جنوبی گزارش داد، سئول در حال بررسی این موضوع است که دارایی‌های مسدود شده کره شمالی را به یکی از بانک‌های دولتی خود منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، پیونگ یانگ آزادی ۲۵میلیون دلار دارایی خود را که پیشتر به‌وسیله آمریکا مسدود شده بود به عنوان پیش‌شرطی برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود تحت توافقنامه ۱۳ فوریه اعلام کرده است.

در توافقنامه ۱۳ فوریه مقرر شده است که کره‌شمالی در ازای دریافت اولیه ۵۰هزار تن نفت فعالیت راکتور هسته‌ای اصلی خود را متوقف کند. این در حالی است که اگر کره شمالی فعالیت هسته‌ای خود را به طور کامل کنار بگذارد ۹۵۰هزار تن دیگر نفت دریافت خواهد کرد.

از سوی دیگر پیونگ یانگ نتوانست در ضرب‌الاجل تعیین شده فعالیت راکتور هسته‌ای یانگ‌‌بایون را متوقف کند.

یک مقام ارشد امنیت ملی کره جنوبی در مصاحبه با روزنامه چوسون ایلبو کره‌جنوبی بین بانک دلتا آسیای ماکائو و یک حساب بانکی کره شمالی در کشور سوم نقش میانجی را ایفا خواهد کرد.

این منبع امنیتی تصریح کرد: آمریکا نیز با این طرح کره جنوبی موافقت کرده است.

این در حالی است که وزارت امور خارجه کره جنوبی تاکنون در این رابطه اظهارنظری نکرده است.

یک روزنامه ژاپنی نیز اعلام کرده است که کره شمالی خواستار افتتاح یک حساب در یک بانک در نیویورک برای انتقال دارایی‌هایش است اما این درخواست از طرف واشنگتن رد شده است.