ایسنا- رشد اقتصاد جهانی امسال به ۴/۳درصد کاهش می‌یابد. واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارش ماه مارس خود پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی جهان که معادل چهار درصد بوده، از امسال روند نزولی به خود بگیرد به طوری که این شاخص امسال و دو سال آینده به ۴/۳درصد خواهد رسید. اعلام شده که طی سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ جهان شاهد رشد اقتصادی ۲/۳درصدی خواهد بود. این واحد در ادامه گزارش خود با اعلام رشد اقتصادی سه درصدی برای ۲۷ کشورعضو اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرد که این بلوک قدرتمند امسال شاهد رشد اقتصادی ۴/۲درصدی باشد که با تداوم روند نزولی این شاخص طی دو سال آینده به ترتیب به ۳/۲درصد و ۲/۲درصد خواهد رسید.

پیش‌بینی شده است که رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ بدون تغییر و درسطح ۲/۲ درصد باقی بماند.

در همین حال انتظار می‌رود رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از ۵/۵درصد پارسال به ۴/۵درصد امسال و ۲/۵درصد در سال آینده برسد.

در سال ۲۰۰۹ رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به ۹/۴درصد خواهد رسید که پیش‌بینی می‌شود این شاخص طی سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ترتیب معادل ۷/۴ و ۵/۴درصد باشد.

این در حالی است که چندی پیش بانک جهانی گزارش سالانه خود درباره اقتصاد کشورهای مختلف جهان از جمله ایران در سال ۲۰۰۶ و پیش‌بینی تحولات اقتصادی امسال و سال آینده میلادی را منتشر کرد و در آن اعلام کرد: متوسط نرخ رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۰۶ به ۹/۳درصد رسید که از رقم ۵/۳درصد در سال قبل از آن بیشتر بود، اما کشورهای درحال توسعه از رشد اقتصادی سریع‌تری برخوردار بودند.

بنا بر اعلام بانک جهانی، در نیمه اول پارسال نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای در حال توسعه به حدود هفت درصد بالغ شد و در این میان، اقتصاد چند کشور در این گروه، از جمله چین، با سرعت بیشتری رشد کرد. نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال گذشته میلادی به حدود ۴/۱۰درصد رسید.

در مقابل نرخ متوسط رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته از حد ۱/۳درصد فراتر نرفت هرچند این نرخ رشد نیز قابل توجه بوده است. رشد اقتصاد جهانی در این سال با وجود افزایش سریع بهای نفت و برخی مواد خام دیگر به دست آمد هرچند این افزایش را می‌توان عامل اصلی در رشد سریع کشورهای درحال توسعه صادرکننده این مواد به حساب آورد.