احتمال بازگشت جک استراو به کابینه بریتانیا

ایسنا- تصمیم گوردون براون، جانشین تقریبا قطعی نخست وزیر انگلیس برای ترمیم و احیای کابینه خود زمانی آشکار شد که جان رید، وزیر کشور انگلیس و رقیب سرسخت براون با اعلام تصمیم خود مبنی‌بر استعفا در تابستان، سیاستمداران حزب کارگر را شوکه کرد. به گزارش روزنامه‌ گاردین، اگرچه این انتظار می‌رفت که جان رید اعلام کند که با گوردن براون بر سر رهبری حزب رقابت نخواهد کرد، ولی تصمیم وی برای استعفا از کابینه کاملا غیر منتظره بود.

جان رید پس از چندین هفته بررسی و تعمق به همراه افراد نزدیک خود روز شنبه تونی بلر را در جریان تصمیم خود قرار داد و روز یکشنبه با گوردون براون تلفنی صحبت کرد.

گویا گوردون براون در این گفت‌وگوی تلفنی به جان رید گفته است که از وی در کابینه‌ خود استقبال خواهد کرد، ولی وزیر کشور انگلیس تغییر نخست وزیر را زمان طبیعی برای کناره‌گیری و استراحت عنوان کرده است.

گمان می‌رود که جان رید احساس کرده که با ماندن در کابینه به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر رقابت موجود بین حامیان بلر و حامیان براون دامن خواهد زد. با انتشار این خبر اکنون گمانه‌زنی‌ها برای حضور جک استراو وزیر خارجه پیشین بریتانیا در پست وزارت کشور قدرت گرفته است. جک استراو که پیش از این نیز سابقه وزارت کشور را داشت اکنون اصلی‌ترین گزینه جانشینی جان رید است.کنار رفتن جان رید از کابینه باعث خواهد شد که گوردون براون از یک فرد با تجربه و خوش بیان محروم شود ولی در عین حال این فرصت را به گوردون براون می‌دهد تا کابینه‌ انگلیس را که به نظر رای دهندگان از کار افتاده است، ترمیم و احیا کند.

منابع موثق در دولت تاکید کردند تصمیم جان رید برای کناره‌گیری به معنی خروج بیشتر حامیان بلر از کابینه گوردون براون نیست.

این در حالی است که وزیر کشور انگلیس از پاسخ به این سوال که آیا گوردون براون قول داده که وی را در کابینه حفظ کند یا خیر طفره رفت و گفت: او برای من روشن کرد که در دولتش برای من سمتی وجود دارد ولی او تصمیم من در این خصوص را درک می‌کند و می‌پذیرد.

وی افزود: من به او گفتم که او را حمایت خواهم کرد. این کار من در مخالفت با دولت براون نیست بلکه در راستای تداوم بخشیدن به دولت حزب کارگر و نخست وزیر جدید است.

جان رید خاطرنشان کرد: به نظر من بهتر است که از فرصت استفاده کرده و استراحت کنم. این یک دوره‌ طبیعی برای استراحت است زیرا اگر من یک سال دیگر در دولت بمانم و سپس کنار بروم، جلوه بدی خواهد داشت.

وی افزود که هیچ علاقه‌ای برای رقابت بر سر رهبری حزب کارگر ندارد.

اما در این میان آنچه که شدیدا گمان می‌رود اینست که گوردون براون، آلیستر دارلینگ، وزیر تجارت و صنعت را به عنوان یکی از سه پست کلیدی در دولت جدید خود انتخاب خواهد کرد.