ایسنا- دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد کشورهای اهداکننده از بدهی ۳۰‌میلیارد دلاری عراق چشم‌پوشی می‌کنند. بان‌کی‌مون در حاشیه کنفرانس شرم‌الشیخ در مصر گفت: کشورهای اهداکننده از جمله انگلیس، عربستان و چین تصمیم گرفته‌اند تا ۳۰‌میلیارد دلار از بدهی‌های عراق را ببخشند تا با این اقدام به توسعه اقتصادی این کشور جنگ‌زده کمک کنند.

این در حالی است که هنوز سهم هر کشور در این بخش بدهی مشخص نیست.

عربستان دو هفته پیش اعلام کرده بود که در حدود ۸۰‌درصد از بدهی‌های عراق را خواهد بخشید که به تنهایی معادل ۱۲‌میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش روزنامه خلیج تایمز، بایان جابر، وزیر دارایی عراق، در پایان نشست شرم‌الشیخ گفت: عراق پیشنهاد مصر برای بخشش ۸۰۰‌میلیون دلار بدهی بغداد را پذیرفته است. در همین حال سه کشور اروپای اسلونی، لهستان و بلغارستان نیز تصمیم گرفته‌اند تا ۸۰‌درصد از بدهی‌های عراق را ببخشند.

وزیر دارایی عراق ماه گذشته برآورد کرده بود که بدهی‌های عراق معادل ۱۴۰‌میلیارد دلار است.

این در حالی است که نخست‌وزیر عراق در سخنانی در مراسم آغاز به کار در کنفرانس شرم‌الشیخ از کشورهای مشارکت‌کننده خواسته بود تا بدهی‌های عراق را ببخشند.

نوری المالکی گفته بود: دولت متحد ملی عراق تعهداتی را به جامعه جهانی داده که همچنان به این تعهدات پایبند است و تلاش می‌کند خدمات رسانی لازم را به ملت محروم عراق با تمامی ثروت‌های طبیعی در این کشور ادامه دهد.

مالکی تاکید کرد: جا دارد در این کنفرانس مهم و سرنوشت‌ساز از تمامی شرکت‌کنندگان محترم رسما بخواهم در راستای همکاری و کمک به عراق برای برقراری ثبات و امنیت و بازسازی این کشور تمام بدهی‌های دولت سابق عراق را ببخشند.

وی افزود: امروز عراق برای بازسازی و احیای مجدد نیازمند حمایت‌های همه شما است و ما برای ادامه دموکراسی در کشورمان و برقراری آن نیازمند حمایت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی هستیم که امیدواریم تمامی شرکت‌کنندگان در این کنفرانس این مساله را در نظر داشته باشند.