سرانجام بلر از براون حمایت کرد

خبرگزاری‌ها- نخست‌وزیر انگلیس برای اولین بار رسما از وزیر دارایی این کشور برای رهبری حزب کارگر در انتخابات آینده انگلیس حمایت کرد و اعلام داشت که براون توانایی لازم برای هدایت حزب کارگر به سوی یک پیروزی دیگر در انتخابات سراسری بعدی را دارد. به گزارش پایگاه اینترنتی اخبار جهان، تونی‌بلر، نخست‌وزیر انگلیس حمایت کامل خود را از گوردون براون، وزیر دارایی انگلیس برای هدایت حزب کارگر اعلام داشت.

بلر در مقاله‌ای برای اخبار جهان نوشت: حزب کارگر در انتخابات آینده با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد بود، اما سیاست‌های حزب محافظه‌کار انگلیس حساب شده نیست.

بلر در این نوشتار آورده است: اما برعکس براون حساب شده عمل می‌کند. براون اقتصاد ما را از یک اقتصاد متزلزل به یکی از بهترین اقتصادهای دنیا تبدیل کرده است. وی در این مسیر از یک راه آسان استفاده نکرده است. براون در این مسیر منافع انگلیس را در راس فعالیت‌های خود قرار داده است. نخست‌وزیر انگلیس به دنبال شکست حزب متبوعش در انتخابات پارلمان و شوراها‌ی محلی، این هفته دفتر نخست‌وزیری را ترک می‌کند.

حمایت بلر از براون در حالی اعلام شده که به نظر نمی‌رسد وزیر دارایی انگلیس برای رهبری حزب کارگر با چالش جدی روبه‌رو شود.

جان رید، وزیر کشور انگلیس نیز دیروز اعلام کرد که کاندیدای رهبری حزب کارگر نخواهد شد.

انتظار می‌رود جان رید با اعلام اینکه قصد ندارد جانشین بلر شود، آخرین مانع مهم در مسیر دست‌یابی بروان به سمت رهبری حزب کارگر را بردارد. ساندی تلگراف و آبزرور نوشتند: رید مجبور است حمایت خود را از براون اعلام کند و راه را برای وی هموار کند.

نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد که براون توانایی رهبری حزب کارگر و رساندن این حزب به پیروزی در انتخابات سراسری را دارد.

این در حالی است که مطبوعات انگلیس نسبت به توانایی براون در رساندن حزب کارگر به قله‌های پیروزی و احیای مجدد این حزب تردید دارند. ساندی تایمز براون را نخست‌وزیری ناشناخته معرفی کرد و ساندی اکسپرس نوشت: به نظر نمی رسد که براون حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. او چیزی نیست جز یک برنده.

خبرگزاری فرانسه نتایج انتخابات شوراها و مجالس محلی را به عنوان اعتراض علیه بلر ۵۴ ساله دانست که محبوبیت وی پس از اشغال عراق به شدت کاهش یافته است .

روزنامه ایندیپندنت در سرمقاله خود نوشت‌: بلر در حالی حزب خود را ترک می‌کند که در سطح داخلی و بین‌المللی به شدت ضعیف شده است و گوردون براون، وزیر دارایی فعلی و جانشین او با این بحران شدید مشروعیت دست و پنجه نرم خواهد کرد .

در ادامه گزارش آمده است‌: سایه این بحران همواره بر سر تیم براون خواهد بود و او احتمالا کابوس‌های طولانی خواهد داشت و این در حالی است که حزب ملی اسکاتلند پیروز انتخابات، به عنوان اولین گام وعده اجرای یک رفراندوم استقلال از انگلیس را داده است .

روزنامه انگلیسی گاردین نیز در ارزیابی ده‌سال نخست‌وزیری بلر، شاخص‌های آن را در خارج از انگلیس اینگونه عنوان می‌کند‌: جنگ عراق، رسوایی تسلیحاتی درباره عربستان، شکست در محکومیت زندان گوانتانامو و حمایت از اسرائیل در جنگ اخیر علیه لبنان‌.

این روزنامه در تحلیل خود، دولت بلر را چه در صحنه داخلی و چه در صحنه خارجی ناموفق خواند و نوشت‌: این دولت نتوانست شعارهایی را که در ابتدا برای انتخاب خود اعلام کرده بود، عملی کند.