انصراف چهره اسلام‌گرا از رقابت‌‌های ریاست‌جمهوری ترکیه

دنیای‌اقتصاد- بحران انتخاب رییس‌جمهوری در ترکیه با کناره‌گیری عبدالله گل وارد فاز جدیدی شد.

پارلمان ترکیه دیروز یکبار دیگر برای انتخاب رییس‌جمهوری جدید این کشور تشکیل جلسه داد، اما این جلسه به دلیل تحریم احزاب مخالف دولت و سکولارها به حد نصاب نرسید. به دنبال ابطال جلسه دیروز، عبدا... گل، وزیر خارجه ترکیه که تنها نامزد احراز پست ریاست جمهوری به حساب می‌آمد، استعفای خود را اعلام کرد.

او پیش از این اعلام کرده بود چنانچه نتواند در دور اول آرای لازم را کسب کند از نامزدی ریاست جمهوری کناره خواهد گرفت. با کناره‌گیری عبدا... گل اکنون دو راه برای انتخاب رییس‌جمهور جدید مطرح شده است. راه اول برگزاری انتخابات پارلمانی پیش از موعد در ماه جولای است و راه دوم انتخابات سراسری خواهد بود. برگزاری انتخابات سراسری ریاست جمهوری نیازمند اصلاحیه قانون اساسی است و در این مورد دولت باید به پارلمان لایحه بدهد. به دلیل تحریم انتخابات از سوی احزاب مخالف دولت اتفاق افتاد

کناره‌گیری گل از نامزدی ریاست جمهوری ترکیه

گروه بین‌الملل- با ابطال دور اول انتخاب ریاست جمهوری ترکیه به وسیله دادگاه قانون اساسی این کشور، پارلمان ترکیه دیروز بار دیگر برای برگزار دور نخست انتخابات ریاست جمهوری تشکیل جلسه داد.

در جریان جلسه دیروز مجلس ترکیه بار دیگر تعداد نمایندگان به حد نصاب نرسید و انتخابات از رسمیت افتاد. مجلس ترکیه ۵۵۰ کرسی دارد که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دو سوم این کرسی‌ها یعنی ۳۶۷ نماینده باید حضور داشته باشند. همانگونه که پیش‌بینی می‌شد نمایندگان جناح‌های مخالف و سکولار در انتخابات دیروز نیز شرکت نکردند و به این ترتیب مساله انتخاب رییس‌جمهوری جدید ترکیه همچنان لاینحل باقی ماند.

عدم رای‌گیری در جلسه دیروز پارلمان ترکیه با استعفای

عبدا... گل از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری همراه بود. وزیر خارجه ۵۶ ساله ترکیه که تنها نامزد این انتخابات به شمار می‌آمد پیش از این اعلام کرده بود چنانچه در دور اول به حد نصاب آرا دست پیدا نکند از نامزدی کناره‌گیری خواهد کرد.

عبدا... گل در حالی از نامزدی ریاست جمهوری انصراف داد که پیش از این برخی از احزاب خواستار کناره‌گیری او شده بودند. ارکان موجور رهبر حزب مام میهن یکی از کسانی بود که خواستار انصراف عبدا... گل به منظور حفظ دموکراسی شده بود. او با انتقاد از بیانیه ارتش ترکیه آن را عاملی برای خدشه‌دار شدن دموکراسی در این کشور خواند و گفت که کناره‌گیری گل در این شرایط برای ادامه حیات سیاسی پارلمان کنونی ترکیه لازم به نظر می‌رسد.

با این حال به نظر می‌رسد که ترکیه باید با این پارلمان خداحافظی کند و مجلس با شکست در انتخابات رییس‌جمهور جدید برای ترکیه به پایان حیات سیاسی خود نیز رسیده است. رجب طیب اردوغان به عنوان نخست‌وزیر ترکیه پس از آنکه پیروزی عبدا... گل را بعید دانست بر اساس اختیارات قانونی خود درخواست برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه را کرد. تا بلکه تغییر ترکیب پارلمان بتواند گره انتخاب رییس‌جمهور را بگشاید. انتخابات پارلمانی ترکیه قرار بود در ماه نوامبر برگزار شود که با این درخواست نخست‌وزیر در روز ۲۲ جولای انجام خواهد شد.

بنابر اعلام منابع خبری ترکیه گزینه دیگری نیز برای انتخابات رییس‌جمهوری در دست بررسی است و آن انتخاب رییس‌جمهوری از طریق انتخابات مستقیم است. بر اساس قانون اساسی ترکیه انتخابات رییس‌جمهوری باید از طریق صورت گیرد. این گزارش‌ها می‌افزاید که دولت در حال تهیه لایحه‌ای برای اصلاحیه قانون اساسی است که بر مبنای آن می‌توان در شرایط خاص رییس‌جمهوری را از راه رای مستقیم مردم انتخاب کرد. پارلمان ترکیه نیز از این اصلاحیه استقبال کرده است چرا که از انحلال پارلمان جلوگیری می‌کند. این لایحه قرار است در چند روز آینده در پارلمان ترکیه به رای گذاشته شود.

برخی کارشناسان عقیده دارند کناره‌گیری عبدا... گل یک تغییر تاکتیکی در مواجه با احزاب سکولار و مخالف دولت است.

چرا که بیم آن وجود داشت که دامنه مخالفت با گل به دولت نیز سرایت کرده و پایه‌های دولت حزب عدالت توسعه به نخست‌وزیری اردوغان را سست کند. انتخاب رییس‌جمهوری از طریق رای مستقیم مردم راحت‌ترین را است که می‌تواند عبدا... گل را به ریاست جمهوری ترکیه برساند. همچنین اتحادیه نیز از کاندیداتوری گل حمایت کرده است. خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تایید کاندیداتوری گل برای انتخابات ریاست جمهوری او را گزینه‌ای مناسب دانست.