آغاز مذاکرات تجارت آزاد کره‌جنوبی و اروپا

گروه بین‌الملل- اتحادیه اروپا و کره‌‌جنوبی دیروز مذاکرات اولیه خود به منظور دست‌یافتن به قرارداد تجارت آزاد را آغاز کردند. کیم هیون چونگ، وزیر بازرگانی کره‌جنوبی و پیتر ماندلسون، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا دیروز این مساله را طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کردند. کره‌جنوبی که چندی پیش پس از ۱۰ماه مذاکره فشرده توانست قرارداد تجارت آزاد (FTA) را با ایالات متحده به امضا برساند اظهار خوشبینی کرد است که بتواند این قرارداد را نیز در کمتر از یکسال به مرحله پایانی برساند. این دو مقام تجاری در دیدار دیروز خود موافقت رسمی دولت‌های متبوع خود را به امضا رساندند که براساس آن مذاکرات آغاز خواهد شد. به موجب این سند رسمی اولین دور مذاکرات تجارت آزاد کره‌جنوبی و اتحادیه اروپا امروز در سئول مرکز کره‌جنوبی آغاز خواهد شد. این مذاکرات در حالی امروز آغاز می‌شود که زمینه آن از سال ۲۰۰۳ میلادی مهیا شده بود.

پیتر ماندلسون،‌ کمیسر تجاری اتحادیه اروپا دراین کنفرانس خبری با اشاره به آغاز مذاکرات گفت: این قرارداد باعث رونق و افزایش حجم مبادلات تجاری بین اتحادیه اروپا و کره‌جنوبی می‌شود اما هدف اصلی از انجام این گفت‌وگوها و عقد قراردادهای تجارت آزاد کمک به پیشبرد مذاکرات تجارت آزاد در سازمان تجارت جهانی موسوم به گفت‌وگوهای دور دوحه است. ماندلسون سپس در ادامه افزود: من فکر می‌کنم هر قرارداد دوجانبه‌ای که درخصوص تجارت آزاد بین ما بسته شود درواقع کامل‌کننده و کمک‌کننده مذاکرات دور دوحه است و نه جایگزینی برای آن.

کیم هیون‌چونگ وزیر بازرگانی کره‌جنوبی نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشبینی به آینده گفت‌وگوی تجارت ‌آزاد با اتحادیه اروپا گفت: در صورتی که این قرارداد به امضا برسد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به بزرگ‌ترین شرکای تجاری کره‌جنوبی تبدیل خواهند شد. وی همچنین به مثبت بودن نگاه کره‌جنوبی به قراردادهای تجارت آزاد اشاره کرد و گفت: کره‌جنوبی قصد دارد با عقد قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا در کنار قراردادش با ایالات متحده، این کشور را به مرکز تجارت آزاد در منطقه شرق آسیا تبدیل کند.

وزیر بازرگانی کره‌جنوبی در ادامه با اشاره به روابط خوب تجاری کره‌جنوبی و اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا دومین شریک تجاری کره‌جنوبی پس از چین است که مجموع مبادلات تجاری دوطرف در سال ۲۰۰۶میلادی به ۷۹میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار رسید. عقد قرارداد تجارت آزاد با اروپا می‌تواند حجم این تجارت را به طور چشم‌گیری افزایش دهد.

با همه این اوصاف کارشناسان عقیده دارند که دو طرف برای رسیدن توافق نهایی راه سخت و دشواری را پیش رو دارند. مذاکرات در مورد تعرفه خودرو، لوازم یدکی خودرو، دارو و محصولات کشاورزی سخت‌ترین بخش گفت‌وگوهای تجارت آزاد اروپا و کره‌جنوبی خواهند بود. در همین حال بسیاری از کشاورزان و کارگران کره‌جنوبی با برپایی تظاهرات خواستار لغو این گفت‌وگوها شدند. کره‌جنوبی در یکسال اخیر شدیدترین تظاهرات‌های اعتراض‌آمیز را نسبت به قرارداد تجارت آزاد شاهد بوده است. کشاورزان کره‌ای عقیده دارند عقد این قراردادها باعث ویرانی کسب و کارشان خواهد شد.