ایسنا- آمریکا اعلام کرد با وجود تمامی موانع در اجرای توافقنامه ۱۳ فوریه با هدف متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی، پیونگ‌یانگ می‌تواند تا پایان سال ۲۰۰۷ فعالیت رآکتور هسته‌ای اصلی خود را متوقف کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ در ۱۳ فوریه در مذاکرات شش‌جانبه، کره‌شمالی توافق کرد که در ازای دریافت اولیه ۵۰‌هزار تن نفت فعالیت رآکتور هسته‌ای اصلی خود را تا ۱۴ آوریل متوقف کند. این در حالی است که اگر کره‌شمالی فعالیت‌های هسته‌ای خود را به طور کامل کنار بگذارد، ۹۵۰‌هزار تن نفت دیگر دریافت خواهد کرد. اما پیونگ‌یانگ نتوانست در ضرب‌الاجل تعیین شده فعالیت این رآکتور هسته‌ای خود را متوقف کند.

کره‌شمالی اعلام کرد تا زمانی که دارایی‌های مسدود شده‌‌اش در بانک دلتا آسیا آزاد نشود فعالیت این رآکتور هسته‌ای را متوقف نخواهد کرد. آمریکا اعلام کرده است این دارایی‌ها آزاد شده‌اند اما به دلایل نامشخص و یا شاید به دلایل فنی و حقوقی این پول‌ها هنوز به دست کره‌شمالی نرسیده است.

کرسیتوفر هیل، معاون وزیر امورخارجه آمریکا در امور شرق آسیا و نماینده ارشد هسته‌ای آمریکا در مذاکرات شش‌جانبه در اجلاسی در واشنگتن گفت: می‌دانم که نگرانی‌های زیادی وجود دارد. من نیز از اینکه کره‌شمالی نتوانست در ضرب‌الاجل تعیین شده فعالیت رآکتور هسته‌ای اصلی خود را متوقف کند، نگرانی خود را اعلام می‌کنم.

وی در دامنه تصریح کرد: اما فکر می‌کنم ما می‌توانیم در مسیری قرار بگیریم که تا پایان امسال بتوانیم در راستای مرحله اول و دوم حرکت کنیم و از نظر ما مرحله سوم را نیز می‌توان آغاز کرد.

مرحله دوم در رابطه با خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ نیازمند متوقف شدن فعالیت های رآکتور هسته‌ای کره‌شمالی است.

تحلیلگران معتقدند که رآکتور هسته‌ای یونگ‌بایون پلوتونیوم کافی برای ساخت چند بمب هسته‌ای را تولید کرده است. نماینده هسته‌ای آمریکا ابراز امیدواری کرد که دارایی‌های مسدود شده کره‌شمالی که توسط واشنگتن در بانک دلتا آسیا مسدود شده بود، به زودی آزاد گردد.

هیل اظهار داشت: زمانی که این دارایی‌ها آزاد شود و مقامات کره‌شمالی فعالیت رآکتور هسته‌ای یانگ‌بیون را متوقف کنند، می‌توان اقدامات لازم را در جهت حرکت در راستای خلع سلاح هسته‌ای انجام داد.

نماینده هسته‌ای ارشد آمریکا خاطرنشان کرد: ما حتی می‌توانیم زمان از دست رفته در مرحله اول را جبران کنیم. معتقدیم که مرحله دوم طرح خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی را در درجه اول در فاصله زمانی سال‌جاری انجام دهیم.

جدول زمانبندی برای خلع سلاح هسته‌ای در مذاکرات شش‌جانبه با حضور آمریکا، چین، روسیه، کره‌شمالی، کره‌جنوبی و ژاپن تصویب شد.

مرحله سوم در رابطه با موضوع خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی شامل متوقف شدن کامل برنامه‌های هسته‌ای این کشور و کنار گذاشته شدن ۶۰ کیلوگرم پلوتونیوم تولید شده توسط رآکتور یونگ‌بایون است.