نبرد آخر برای کاخ الیزه

دنیای اقتصاد - مردم فرانسه امروز به پای صندوق‌های رای می‌روند تا طی دومین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری ساکن جدید کاخ الیزه را تعیین کنند.فرانسه در انتخابات این دوره یکی از شدیدترین نبردهای تبلیغاتی بین دو اندیشه چپ و راست را تجربه کرد که طی آن دو طرف حملات سنگینی را علیه مواضع و اندیشه‌های یکدیگر ترتیب دادند.

در دور اول انتخابات نیکولاسارکوزی ۶/۳۱ درصد و سگولن رویال چپ‌گرا ۸/۲۵درصد آرا را به دست آورده و راهی دور دوم شدند. آخرین نظرسنجی‌های روزنامه‌های فرانسوی نشان می‌دهد که نیکولا سارکوزی با ۵۴درصد آرا شانس بیشتری برای فتح الیزه دارد. این در حالی است که آمارها ۴۶درصد آرا را برای سگولن رویال در نظر گرفته‌اند؟ سارکوزی راست‌گرا در برابر رویال چپ‌گرا شانس بیشتری دارد

نظرسنجی‌ها از پیشتازی نیکولاسارکوزی خبر می‌دهند

آخرین نبرد برای الیزه

گروه بین‌الملل- دو نامزد راه یافته به دور آخر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه امروز خود را در معرض انتخاب بیش از ۴۲میلیون فرانسوی قرار می‌دهند تا ساکن جدید کاخ الیزه، محل استقرار رییس‌جمهوری فرانسه مشخص شود.

انتخابات در حالی امروز ساعت ۸صبح به وقت محلی آغاز می‌شود که در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی دو نامزد راست و چپ حملات شدیدی را علیه یکدیگر انجام دادند و هر یک سعی کردند تا در آخرین تلاش‌های خود رای بیشتری را کسب کنند.اتباع فرانسوی مقیم خارج دیروز به منظور شرکت در آخرین مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان که تحت‌الشعاع مبارزات انتخاباتی سخت و بی‌امان دو کاندیدای سوسیالیست و محافظه‌کار بوده به پای صندوق‌های رای رفتند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رای دهندگان فرانسوی مقیم گیانا و جزایر مارتینیک و گوادلوپ واقع در دریای کارائیب و مجمع الجزایر کوچک سن پیر و میکلون در آن سوی سواحل کانادا، یک روز پیش از برگزاری انتخابات در خود فرانسه و به منظور جلوگیری از بروز مشکلات زمانی در شمارش آرا، در پای صندوق‌های رای حاضر شدند. مبارزات انتخاباتی فرانسه در خاک این کشور نیمه شب جمعه رسما به پایان رسید و دیروز روز بازاندیشی و تامل خانواده‌های فرانسوی در مورد انتخابات حساس کشورشان تلقی می‌شد. آخرین نظرسنجی که پیش از پایان مبارزات انتخاباتی منتشر شد، از پیشتازی نیکولا سارکوزی کاندیدای ‌٥٢ساله حزب حاکم (UMP) در مقایسه با رقیب سوسیالیستش سگولن رویال حکایت داشت. سارکوزی محافظه‌کار در خصوص اجرای برنامه ریشه‌ای کاهش مالیاتی و افزایش انگیزه برای کار در فرانسه وعده و وعید داده است. سارکوزی و رویال در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان در تاریخ ‌٢٢ آوریل که با رقابت ‌١٢ کاندیدا همراه بود به ترتیب حایز ‌٢/٣١‌درصد و ‌٩/٢٥‌درصد آرا شدند و به دور دوم راه یافتند. مبارزات انتخاباتی برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه متمرکز به جلب آرای ‌٨/٦‌میلیون رای دهنده فرانسوی بود یا به عبارتی دو کاندیدای پیشتاز این انتخابات پس از راهیابی به دور دوم برای تصاحب ‌٦/١٨‌درصد آرایی که در دور نخست از آن فرانسوا بایرو کاندیدای میانه‌رو شد به رقابت پرداختند. بایرو با طرح کردن احتمال ورود حزبش به ائتلاف با چپ گرایان فرانسه، یک هفته پیش با رویال دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن اظهار داشت که شخصا به سارکوزی رای نخواهد داد. اما اینکه حامیان بایرو در انتخابات پیش رو به سگولن رویال رای دهند، به هیچ وجه مشخص نیست.