باهره دامغانی- اخبار اشتغال ماه آوریل خیال وال‌استریت را برای ترقی معتدل در آخرین روز هفته آسوده کرد. به گزارش رویتر از نیویورک، اداره کار ایالات متحده روز جمعه گزارش مربوط به مشاغل ایجاد شده در ماه آوریل را منتشر کرد.

براساس این گزارش جویندگان شغل در ماه آوریل به راحتی نتوانستند، شغل برای خود پیدا کنند و به این به دلیل روند کند رشد اقتصادی در این ماه بوده است.اقتصاد آمریکا در ماه آوریل توانسته است ۸۸هزار شغل ایجاد کند. سکون و رکود در بخش مسکن، تعداد مشاغل ایجاد شده را با محدودیت مواجه ساخته است، با این همه افزایش نرخ بیکاری در مقایسه با ماه مارس هم اندک بوده است.یکی از تحلیلگران بازار درباره محدودیت تعداد مشاغل ایجاد شده معتقد است.آمار اشتغال نشان می‌دهد که بازار به کارگران کاملا ماهر احتیاج دارد. بنابراین جویندگان شغل در این بازار بزرگ باید هر روز مهارت‌های خود را به‌روز کنند.گزارش دیگری که در روز جمعه منتشر شد، گزارش مربوط به تورم بود که نشان می‌داد نرخ افزایش دستمزدها در سه ماه اول فقط ۶/۰درصد بوده است.این هر دو خبر، اگر چه حکایت از ضعف اقتصادی دارد اما می‌تواند سرمایه‌گذاران را امیدوار کند که بانک مرکزی ایالات متحده اقدام به افزایش نرخ بهره نخواهد کرد.به هر حال اگرچه وال‌استریت علاقه ندارد که مصرف‌کنندگان در مورد مشاغل خود احساس ناامنی کنند اما افزایش در سطح دستمزدها برای مصرف‌کنندگان آمریکایی که بیشتر تمایل به خرج کردن دارند تا پس‌انداز، خطر تورم را احیا می‌کند.به همین دلیل سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا آمار متعادل و ضعیف درباره اشتغال دریافت کنند.به این ترتیب در روز جمعه شاخص سهام داوجونز ۱۸/۰درصد ترقی یافت.رونق پی در پی داوجونز باعث شده است که شاخص داوجونز هر روز رکورد جدیدی بر جای بگذارد شاخص سهام استاندارد اندپروز ۲۱/۰درصد به دست آورد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۶/۰درصد ترقی پیدا کرد. رونق روز جمعه باعث شد تا وال استریت یک هفته دیگر را هم با رونق به پایان برد. در مجموع هفته شاخص سهام مرعوب داوجونز ۱۰/۱درصد به دست آورد. شاخص سهام استاندارد ارز یورو ۷۷/۰درصد ترقی یافت و شاخص سهام تکنولوژنزدک دفاتر خود را با ۵۸/۰درصد افزایش بست.در بازارهای آن سوی آب‌ها، بازار ژاپن و هنک‌کنگ در روز جمعه تعطیل بودند. اما در اروپا، شاخص سهام FTSE روز جمعه را با ۰۱/۱درصد ترقی به پایان برد، واکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه به ترتیب ۰۱/۱ و ۰۸/۱درصد به دست آوردند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل یورو اندکی تنزل پیدا کرد. گزارش اشتغال موجب تنزل ارزش دلار در بازارهای جهانی شد. برخی از تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند، نرخ رشد و بهره هر دو دست در دست هم دادند و علیه تقویت دلار عمل می‌کنند. آنها معتقدند، انتظار می‌رود ارزش دلار از هم کاهش یابد. روز جمعه هر یورو به ۳۵۹۵/۱دلار معامله شد، به این ترتیب ارزش دلار در مقابل یورو ۳۴/۰درصد تنزل یافت. همچنین ارزش دلار در مقابل ین ۲۵/۰درصد تنزل یافت و هر دلار به ازای ۱۵/۱۲۰ین معامله شد.قیمت نفت در نیویورک روز جمعه هم کاهش یافت و هر بشکه نفت خام با ۲۶/۱دلار کاهش به ازای ۹۳/۶۱دلار معامله شد.