باهره دامغانی- اخبار امیدوارکننده درباره تورم باعث ترقی شاخص‌های سهام در وال استریت به ویژه استاندارد اندپورز در روز پنج‌شنبه شد. به گزارش رویتر از نیویورک انتشار خبر مربوط به تورم، امیدواری سرمایه‌گذاران را به قطع روند افزایش نرخ بهره را افزایش داد و همین موضوع سبب فعالیت مثبت بازار در روز پنج‌شنبه شد. اداره کار ایالات‌متحده اعلام کرد: دستمزد‌های کارگران در اولین سه‌ماه سال فقط حدود ۶/۰درصد افزایش پیدا کرده است. البته هنوز نگرانی‌هایی درباره وضعیت بازار مسکن وجود دارد که ممکن است در روز‌های آینده و در روز‌هایی که وال‌استریت هیچ انگیزه‌ای برای فعالیت ندارد، این موضوع به سکون بازار کمک کند.

اما در روز پنج‌شنبه اخبار دیگری هم وال‌استریت دریافت کرد که سرمایه‌گذاران را برای فعالیت و معامله ترغیب کرد، اگر چه خبر مربوط به سطح اشتغال در ماه‌ آوریل قرار است متعاقبا اعلام شود ولی بر اساس گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده است، تعداد افرادی که تقاضای بیمه بیکاری کرده‌اند در هفته گذشته کاهش پیدا کرده است، افزایش اشتغال همواره خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران است، چرا که سلامت اقتصادی را نوید می‌دهد.

به این ترتیب شاخص سهام داوجونز، رکورد رونقی برای این شاخص به جا گذاشته است که از سال ۱۹۵۵ تاکنون بی‌سابقه است. شاخص سهام استاندارد اندپورز بهترین روز خود را از سپتامبر ۲۰۰۰ در روز پنجشنبه سپری کرد. این شاخص ۴۳/۰ به دست آورد. شاخص سهام تکنولوژی داوجونز هم ۳۰/۰ افزایش یافت.

البته تحلیل‌گران معتقدند، علاوه بر اخبار خوب اقتصادی در روز پنج‌شنبه، تداوم انتشار گزارش‌های خوب از درآمد کمپانی‌ها، خوش‌بینی در بازار را تقویت کرد.

در بازارهای آن سوی آب‌ها، بازار سهام توکیو به مناسبت ملی، تعطیل بود و در اروپا شاخص سهام FTSE لندن ۸۲/۰درصد به دست آورد. داکس آلمان هم ۲۸/۰درصد ترقی پیدا کرد و در فرانسه CAC-۴۰ فرانسه به‌رغم نزدیک شدن به روز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۴/۰درصد افزایش یافت.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار بار دیگر افزایش یافت. آمار خوب درباره اقتصاد ایالات متحده به تقویت ارزش دلار کمک کرد. توقف روند افزایش نرخ بهره یکی از دلایل مهم این ترقی بود. روز پنجشنبه هر یورو به ازای ۳۵۴۹/۰۱دلار معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز چهارشنبه که هر یورو به ازای ۳۵۹۰/۱دلار معامله شده بود. ارزش دلار افزایش نشان می‌دهد.

نرخ برابری ین در برابر دلار به ازای هر دلار ۴۱/۱۲۰ین بود. روز چهارشنبه هر دلار به ازای ۰۸/۱۲۰ین معامله شده بود.

قیمت نفت روز پنجشنبه در نیویورک، پس از دو روز متوالی افزایش، کاهش پیدا کرد. روز پنجشنبه در نیویورک هر بشکه نفت خام با ۴۹سنت کاهش به ۱۹/۶۳دلار برای هر بشکه رسید.