جمهوری‌خواهان به میراث ریگان توسل جستند

گروه بین‌الملل- کاندیداهای جمهوری‌خواهان در مناظره انتخاباتی خود سعی کردند تا الگوی موفق و محبوب ریگان را جایگزین پرزیدنت بوش کنند. به گزارش آسوشیتدپرس، کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه که در کتابخانه رونالد ریگان گردهم آمده بودند، تاکید کردند رونالد ریگان یک رییس‌جمهور قدرتمند بود و خوش‌بینی او را ستودند. با این همه آنها تاکید کردند که جهان نسبت به ۲۵سال قبل خیلی تغییر کرده است و باید جهان امروز را با معیارهای امروز ارزیابی کرد. آنها ۱۹بار نام ریگان را تکرار کردند، تاکنون در حالی که هرگز نامی از جورج بوش به میان نیامد.

مهم‌ترین موضوعات مورد بحث کاندیداهای جمهوری‌خواهان جنگ عراق و موضوع سقط جنین بود که در دور گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری، به نظر می‌رسید رای مردم مذهبی ایالات متحده را به نفع جورج بوش تغییر داد. به همین به نظر می‌رسید کاندیداها در بیان نظر خود جانب احتیاط را رعایت می‌کردند.

رودولف جولیانی، کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت، اگر دادگاه عالی آمریکا حکم تاریخی سال۱۹۷۳ مبنی بر منع سقط جنین را تایید و حق سقط جنین را لغو کند، هیچ مانعی ندارد.

وی که قبلا اعلام کرده از سقط جنین متنفر است، از پاسخ دادن به سوالات درباره موضع کنونی خود طفره رفت. وی گفت: فکر می‌کنم دادگاه عالی باید تصمیم بگیرد و سپس کشور بهتر می‌تواند به این مساله بپردازد. پس از تصمیم‌گیری دادگاه عالی ایالت‌ها می‌توانند تصمیمات خودشان را اتخاذ کنند. به اعتقاد تحلیلگران نظر جولیانی در این باره قابل تفسیر است.

اما از میان سه کاندیدای انتخاباتی که از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردارند، جان مک کین نیز دارای سابقه‌ی طولانی در مخالفت با حق سقط جنین است. اما ۱۰ کاندیدای حزب‌ جمهوری‌خواه در یک مناظره ۹۰ دقیقه‌ای در کتابخانه رونالد ریگان بر اهمیت مقاومت در عراق تاکید کردند و ضمن درخواست کاهش مالیات‌ها و دفاع جانانه، از کنترل هزینه‌ها حمایت کردند.

تحلیلگران معتقدند که این مناظره برای کاندیداهای کم نام و نشان‌تر فرصتی برای عرض اندام در برابر دو کاندیدای پیشرو‌جمهوری خواه یعنی رادولف جولیانی و جان مک کین بوده است.

اما جولیانی طی مصاحبه‌ای با روزنامه پولیتیکو که روز پنجشنبه به چاپ رسید گفت وی در این مبارزه نگاه رو به جلو دارد ولی معتقد نیست که این مناظره در رقابت انتخاباتی تغییری ایجاد می‌کند.

نتایج نظرسنجی‌های اخیر حاکی از اینست که حدود ۳۳درصد رای‌دهندگان ‌جمهوری‌خواه به جولیانی رای خواهند داد.

اما دیگر کاندیداهای حاضر در مناظره عبارت بودند: از تامی تامپسون، فرماندار سابق ایالت ویسکانسین، مایک هوکابی، فرماندار سابق ایالت آرکانزاس، تام تانکردو، سناتور‌ جمهوری‌خواه ایالت کلرادو، جیم گیلمور، فرماندار سابق ایالت ویرجینیا، دانکن هانتر، سناتور ‌جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا، رون پل،سناتور ایالت تگزاس و سناتور سام براون‌بک.