رویال درباره بروز خشونت در فرانسه هشدار داد

گروه بین‌الملل- سگولن رویال کاندیدای چپگرای انتخابات ریاست جمهوری دیروز گفت: در صورتی که نیکلاس سارکوزی برنده انتخابات ریاست جمهوری شود، احتمال بروز خشونت در فرانسه وجود دارد. به گزارش رویتر، دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار است فردا برگزار شود، این در حالی است که نظرسنجی‌ها از افزایش شانس نیکلاس سارکوزی، کاندیدای راستگرا در برنده شدن در انتخابات می‌گویند. خانم سگولن رویال در همین‌باره معتقد است که مخالفان وی سعی می‌کنند تا با اخبار کذب موقعیت وی را انکار کنند. وی معتقد است که در صورت برنده شدن نیکلاس سارکوزی در انتخابات، فرانسه به ورطه آشوب و اغتشاش خواهد افتاد.

سگولن رویال در یک مصاحبه رادیویی گفت: نیکلاس سارکوزی یک انتخاب خطرناک خواهد بود. وی که روز چهارشنبه در یک مصاحبه مطبوعاتی با نیکلاس سارکوزی شرکت کرده بود، پس از این مناظره به هواداران خود گفت که از پیروزی خود در انتخابات مطمئن است، اما اگر چنین اتفاقی روی بدهند با توجه به تجربه سارکوزی در زمان تصدی وزارت کشور و تقسیم کشور به گروه‌های مختلف، احتمال بروز خشونت در کل جامعه فرانسه وجود دارد.

این در حالی است که سارکوزی خطاب به حدود ‌١٥ هزار تن از حامیان خود که زیر باران موسمی در شهر مون‌پولیه گردهم آمده بودند به مضامین مبارزات انتخاباتی خود اشاره کرد و گفت: احساس غرور و افتخار برای کشور فرانسه، این ارزشی غیر‌قابل بحث است.

وی از حامیان خود خواست که وی را در فراهم ساختن شرایط و بستر مناسب جهت تولد دوباره فرانسه کمک کنند. وی همچنین به خیانت به فرانسه توسط نسل چپگرای مه ‌١٩٦٨ اشاره کرد.

کاندیدای حزب اتحاد برای جنبش مردمی فرانسه اظهار کرد: در جریان این مبارزه انتخاباتی طولانی فکر به فرانسه هیچ گاه مرا رها نکرد. موضوع مبارزات انتخاباتی من هر چه بوده من در مورد هر موضوعی که صحبت کردم از فرانسه گفتم و تنها به کشور فکر کردم. مبارزات انتخاباتی من فقط برای فرانسه بود.

سارکوزی ادامه داد: تنها دو روز به خداحافظی ما با میراث به جای مانده از دهه ‌٦٨ باقی‌مانده است، دو روزی که من طی آن به شوق و اشتیاق، دوستی، انرژی و توانمندی شما نیاز دارم، دو روز برای کسب انرژی تازه‌ای جهت رهایی از قعر مشکلات، دو روز برای ایجاد شرایط مناسب جهت احیای فرانسه، دو روز برای این که همه چیز ممکن شود.

از قرار معلوم کاندیدای راستگرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در مناظره تلویزیونی‌اش با سگولن رویال از پیروزی خود مطمئن بود. این در حالی است که کلیه نظرسنجی‌ها از ‌٢٢ آوریل تا کنون نیز حکایت از آن دارد که سارکوزی از رقیب سوسیالیستش پیش است.

نخستین نظرسنجی منتشر شده پس از مناظره تلویزیونی این دو کاندیدا حاکی است که سارکوزی ‌٥٢‌ساله توانسته پیشتازی خود را نسبت به رویال ارتقا بخشد.

سارکوزی محافظه‌کار با برخورداری از افزایش یک‌درصدی حمایت‌ها اکنون از حمایت ‌٥٣‌درصد رای‌دهندگان فرانسوی برخوردار است و رویال با کاهش یک‌درصدی حمایت‌ها اکنون حائز ‌٤٧‌درصد حمایت‌ها است. اما سگولن رویال در ادامه مبارزات انتخاباتی‌اش که پنج‌شنبه بعدازظهر در لیل برگزار شد همه چیز به نظر می‌رسید جز یک زن شکست خورده و مغموم.

خانم رویال در میان نزدیک به ‌٢٠‌هزار تن از حامیان خود که به شدت وی را تشویق می‌کردند و در حالی که طنین موسیقی راک و سخنرانی غول‌های حزب سوسیالیست فضای این مبارزات انتخاباتی را پرشور کرده بود، اظهار داشت، تنها دو روز باقی مانده و از تلاش‌های خود دست نمی‌کشد.

وزیر سابق محیط‌زیست فرانسه که به کسب مقام ریاست جمهوری کشورش به عنوان نخستین زن در طول تاریخ فرانسه چشم امید دوخته است، افزود‌: این یکشنبه پیروزی که ما خواهان آن هستیم در دسترس خواهد بود.

رویال ‌٥٣ ساله نیز همچون سارکوزی وعده اصلاحات داده است‌، وی با بیان این که خواهان فرانسه‌ای جدید، برادرانه و رقابت‌پذیر است، افزود: ما نمی‌خواهیم که به جنبه منفی افکار مردم راه پیدا کنیم، ما خواستار راهیابی به روشنایی و زنده کردن امید در دل مردم هستیم.

به‌رغم نتایج نظرسنجی‌ها که جملگی از پیشتازی سارکوزی حکایت دارند حامیان سگولن رویال در شهر لیل قانع شدند که کاندیدای سوسیالیست‌شان پیروز مناظره تلویزیونی روز چهارشنبه بوده است.

در همین حال، خبرگزاری رویتر گزارش داد که سگولن رویال دیروز را در بریتانی واقع در غرب فرانسه سپری کرد و سعی داشت که نظر رای‌دهندگانی که هنوز تصمیم‌گیری قطعی نکرده‌اند جلب کند، سارکوزی نیز به مناطق آلپ خواهد رفت.

مبارزات انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دیشب به پایان رسید. فرانسوی‌های مقیم خارج امروز و سایر مردم فرانسه فردا به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.