شب تلخ برای حزب کارگر

گروه بین‌الملل- آخرین گزارش‌ها از شمارش آرای انتخابات محلی در انگلیس، اسکاتلند و ولز حاکی از شکست حزب کارگر در این انتخابات است اما مقامات از انتشار این فاجعه انتخاباتی اکراه دارند. به گزارش بی‌بی‌سی، در اسکاتلند بروز مشکلاتی در سیستم رای‌گیری باعث شده است که نتیجه انتخابات بدون احتساب ۵۰درصد آرا اعلام شود. در ولز به احتمال زیاد حزب کارگر کنترل خود را بر شوراها از دست داده است. این در حالی است که حزب توری معتقد است که سهم آنها از آرای سراسر بریتانیا، آنها را در شرایطی قرار داده است که می‌توانند برنده انتخابات آتی باشند، شمارش آرا در بسیاری از حوزه‌ها از جمله در بریتانیا با تاخیر شروع شده است. تحلیلگران معتقدند: درست است که پنج‌شنبه شب، یک‌شب بد برای حزب کارگر بود، اما شب بدتری برای دموکراسی بود.

در این انتخابات که رسانه‌های انگلیسی آن‌ را «پنج‌شنبه فوق‌العاده» نامیدند،‌ ۳۹میلیون تن واجد شرایط رای دادن بودند.

این انتخابات پس از حضور یک دهه‌ای حزب تونی‌بلر (کارگر) در قدرت برگزار شد و انتظار می‌رود بلر سه‌شنبه هفته آینده به نفع گوردون براون، وزیر دارایی انگلیس (دوست قدیمی بلر که اکنون به رقیب وی بدل شده) از قدرت کنار برود.

در انگلیس رای‌دهندگان برای انتخاب ۱۰‌هزار و ۵۰۰ نماینده در ۳۱۲ شورای محلی، در ولز برای انتخاب نمایندگان مجلس ۶۰ عضوی و در اسکاتلند برای تعیین افراد در ۱۲۹ کرسی پارلمان به پای صندوق‌های رای رفتند.

تحلیلگران قبل از انتخابات پیش‌بینی کردند که حزب کارگر بین ۶۰۰ الی ۷۰۰ کرسی مجلس محلی را از دست بدهد. به نظر می‌رسد با اینکه هنوز نیمی از آرای ماخوذه شمارش شده است، پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوسته است. در اسکاتلند حزب کارگر تاکنون ۳۲ کرسی، ملی‌گرا ۳۱ و لیبرال دموکرات ۱۱ کرسی به دست آورده است.

به قدرت آمدن حزب ملی‌گرا در ادینبرو برای گوردون براون یک دردسر خواهد بود.