ایسنا- پس از این که دادگاه قانون اساسی ترکیه روز سه‌شنبه رای‌گیری انجام شده در پارلمان برای تعیین رییس‌جمهور این کشور را باطل کرد، نخست وزیر ترکیه خواستار انتخابات پارلمانی زودهنگام و اصلاحات جامع در این کشور شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، در یک کنفرانس خبری گفت: موضوع به جریان انداختن انتخابات عمومی در ترکیه را از پارلمان تقاضا می‌کنیم.

وی افزود: این انتخابات می‌تواند ۲۴ ژوئن یا اول ژوئیه برگزار شود، چون این دو تاریخ، بهترین زمان برای برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام در ترکیه خواهد بود.

این اظهارات اردوغان چند ساعت پس از این که دادگاه قانون اساسی ترکیه آرای دور اول رای‌گیری برای تعیین رییس‌جمهور ترکیه در پارلمان را باطل کرد، اعلام شده است. این دادگاه اعلام کرد که برای رای‌گیری حضور اکثریت ۳۶۷ قانونگذار در پارلمان الزامی است.

دادگاه قانون اساسی روز سه شنبه حکم داد که شمار نمایندگان حاضر در رای‌گیری روز جمعه در حد نصاب لازم نبوده است.

در رای‌گیری پارلمان ترکیه در روز جمعه عبدا... گل، وزیر خارجه و نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه برای ریاست جمهوری، بالاترین رای را کسب کرد، اما اصلی ترین حزب مخالف دولت که رای‌گیری را تحریم کرده بود به دادگاه قانون اساسی شکایت کرد که شمار نمایندگان بر خلاف الزامات قانونی کمتر از دو سوم کل پارلمان بوده و از اعتبار ساقط است. گل در دور اول رای گیری در پارلمان ترکیه، ۳۵۷ رای به دست آورد که ۱۰ رای کمتر از دو سوم لازم بود.

رییس ستاد ارتش ترکیه، پس از دور اول رای گیری پارلمان متعهد شد که از نظام سکولار این کشور دفاع خواهد کرد. به گفته برخی ناظران این اظهارات وی پیام مستقیمی به دادگاه قانون اساسی بوده که دور اول رای‌گیری را باطل کند.