پایان تلخ لرد براون

گروه بین‌الملل- لرد جان‌براون، مدیرعامل غول نفتی اروپا از سمت خود استعفا کرد. لرد براون که مجموعا ۴۱سال در گروه نفتی بریتیش پترولیوم فعالیت کرده بود دیروز به دنبال انتشار اخباری در مورد رسوایی اخلاقی او در مطبوعات بریتانیا مجبور به کنار‌ه‌گیری از مدیرعاملی بزرگ‌ترین شرکت نفتی انگلستان شد.

لرد براون ۱۲سال در پست مدیرعاملی بریتیش‌پترولیوم فعالیت کرد. یک روزنامه انگلیسی جزئیات روابط ‌خصوصی لرد براون در ارتباط با روابط همجنس‌گرایانه‌اش افشا کرد و به این ترتیب لرد جان‌براون ۵۹ساله مجبور شد زودتر از موعد بازنشسته شود. پیش از این فشارها به دنبال یک سلسله اشکالات فنی در تگزاس و آلاسکا در تاسیسات نفتی بی‌پی برای کناره‌گیری جان براون افزایش یافته بود و قرار شده بود که لرد براون در پایان ماه جولای امسال جای خود را به تونی هیوارد بدهد.

تونی هیوارد هم‌اکنون ریاست‌ بخش استخراج شرکت بریتیش پترولیوم را در اختیار دارد و یکی از معاونان مدیرعامل است. بنابر اظهارات شرکت بی‌پی او زودتر از موعد مقرر جانشین لرد براون خواهد شد. شرکت بی.پی اعلام کرد درپی آن‌که دادگاهی در بریتانیا حکم ممنوعیت روزنامه انگلیسی برای انتشار جزییات روابط خصوصی مدیر بی.پی با یک همجنس را لغو کرد، جان براون بلافاصله و به صورت غیر منتظره از سمت خود کناره‌گیری کرد.

پیتر شوترلند، رییس هیات‌مدیره بی.پی، تصمیم جان براون برای کناره‌گیری از این شرکت را «یک تراژدی»ارزیابی کرد. براون ۵۹ ساله در بیانیه‌ای پس از اعلام استعفای خود گفت: در ۴۱ سال گذشته که در کنار بی.پی بوده‌ام، زندگی خصوصی خود را از زندگی کاری جدا کرده‌ام. من همواره مسائل خصوصی خود را به عنوان مساله‌ای شخصی در نظر گرفته‌ام و بسیار باعث تاسف عمیق است که یک گروه مطبوعاتی تصمیم گرفته‌اند که جزییات زندگی شخصی مرا برای عموم مطرح کنند. مدیر شرکت بی.پی قصد داشت که بر اساس اعلام‌های پیشین در ماه جولای بازنشسته شده و جای خود را به فرد دیگری دهد، ولی اکنون اعلام کرده که تصمیم‌گرفته بی.پی را ترک کند تا از احساس شرم غیر ضروری و ایجاد مسایل حاشیه‌ای برای این شرکت جلوگیری کند. خبرگزاری رویتر به نقل از کارشناسی که نامی از وی نبرده است، اعلام کرد که «این یک پایان ننگ‌آور برای یک فعالیت درخشان است.»

مدیر بی.پی در ادامه بیانیه خود اذعان کرد که در استشهادهای اولیه در خصوص چگونگی رابطه خود با مرد کانادایی به دادگاه دروغ گفته بوده‌ است. قاضی دیوید ایدی پس از مناقشات طولانی و چهارماهه‌ای که به‌صورت محرمانه صورت گرفته بود، به دادگاه عالی بریتانیا اعلام کرده است که مساله دروغگویی مدیر بی.پی در خصوص این اتهام را نیز در تصمیم‌گیری خود لحاظ کرده است. جان براون با این‌حال اعلام کرده‌ است که اتهاماتی که در دادگاه علیه او مطرح شده‌ سرشار از اشتباه و داعیه‌های غلط است. وی افزود: به خصوص ادعاهای مطرح شده از تاثیر این رابطه بر فعالیت‌های کاری در بی.پی اشتباه است. همچنین انتظار می‌رود که براون در پی این رسوایی سمت خود در هیات مدیره بانک سرمایه‌گذاری «گلدمن ساچز» آمریکا را نیز که از سال ۱۹۹۹ تا کنون ریاست آن‌ر ا بر عهده داشته است، ترک کند. درپی انتشار خبر استعفای مدیر بریتیش پترولیوم به دلیل رسوایی اخلاقی ارزش هر سهم این شرکت در بازار مبادلات لندن با ۴/۰ سنت کاهش به ۵۶۳پنس رسید.