ضرب‌الاجل خروج از عراق وتو شد

گروه بین‌الملل- جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا سرانجام لایحه زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکایی از عراق را وتو کرد. این در حالی است که پیش از این کاخ سفید اعلام کرده بود این لایحه در صورت ارجاع به کاخ سفید به وسیله رییس‌جمهور وتو خواهد شد. کنگره آمریکا چندی قبل لایحه‌ای را به تصویب رسانید که براساس آن افزایش بودجه جنگ عراق به خروج سربازان آمریکایی از این کشور منوط شده بود. براساس این لایحه مارس سال آینده میلادی به عنوان ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق عنوان شد. این لایحه از همان زمان بحث در کنگره و سنای آمریکا با مخالفت جورج بوش رو به رو شد و او این قانون را عاملی که سربازان آمریکایی را تحقیر می‌کند عنوان کرد. با وجود مخالفت‌های جورج بوش سرانجام این لایحه به تصویب نمایندگان کنگره رسید و برای امضا به کاخ سفید فرستاده شد. همچنین دموکرات‌ها خواستار گفت‌وگو با رییس‌جمهور در مورد مفاد این لایحه شدند اما روز شنبه کاخ سفید اعلام کرد که هیچ گونه گفت‌وگویی در مورد برنامه زمان‌بندی خروج سربازان آمریکایی از عراق انجام نخواهد داد.

با وتو شدن این لایحه از سوی رییس‌جمهور آمریکا، کنگره یک بار دیگر باید در مورد آن رای‌گیری کند و پیش‌بینی می‌شود جنگ لفظی دیگری بین دو طرف به وجود آید. برخی کارشناسان عقیده دارند این لایحه جدی‌ترین جدال بین دموکرات‌ها و جمهوری‌ خواهان پس از پیروزی آنان در انتخابات ماه نوامبر پارسال و تسلط بر کنگره آمریکا است. سناتور هری رید که اکنون رهبری سناتورهای دموکرات در سنای آمریکا را به عهده دارد پس از اعلام خبر وتوی لایحه خروج از عراق گفت: پیش‌بینی این شرایط چندان دشوار نبود و ما البته مصمم هستیم که جان فرزندان خود را محافظت کنیم. به عقیده ما تلاش برای خروج سربازان آمریکایی از عراق تلاش برای محافظت از جان مردم ایالات متحده است.

از سوی دیگر برخی تحلیلگران جدال کاخ سفید و کنگره بر سر ضرب‌الاجل خروج از عراق را یک نمایش سیاسی به منظور افزایش جایگاه آمریکا در جهان می‌دانند. جایگاهی که به دلیل شکست‌های مکرر در عراق دستخوش زیان‌های فراوانی شده است.

این کارشناسان عقیده دارند اشتباه است که تصور شود کنگره در نهایت لایحه خروج از عراق را نهایی می‌کند بلکه این کاخ سفید است که بودجه درخواستی خود را بدون هیچ قید و شرطی دریافت خواهد کرد. جمهوریخواهان مهارت خاصی در تحریک احساسات میهن پرستانه مردم آمریکا دارند و با همین وسیله بار دیگر کنگره را تحت فشار قرار خواهند داد. در واقع بوش با همان منطقی که وارد جنگ افغانستان و سپس با عراق شد، بودجه مورد نیاز خود برای ادامه این جنگ‌ها را نیز خواهد گرفت. در حقیقت سایه ترسناکی که جمهوریخواهان از تروریسم بر فراز آسمان ایالات متحده ترسیم کرده‌اند بیشترین کمک را به آنها در این راه خواهد کرد.