افزایش ارزش دلار در مقابل ین موجب ترقی شاخص سهام نیکی در اولین روز هفته در توکیو شد. به گزارش رویتر از توکیو شاخص سهام نیکی در ساعات اولیه صبح به دلیل اخبار ناخوشایند اقتصادی که اندکی پس از باز شدن بازار منتشر شد، تنزل پیدا کرد اما در ادامه روز ترقی ارزش دلار به احیای بازار کمک کرد.شاخص هزینه مصرف کنندگان در ماه مارس ۳/۰درصد تنزل پیدا کرده است.بازار انتظار کاهش ۱/۰درصدی هزینه مصرف کنندگان را داشت بنابراین کاهش فراتر از انتظار سرمایه‌گذاران را محتاط کرد.

علاوه بر افزایش ارزش دلار رونق بازار سهام وال‌استریت در روز جمعه هم دلیل کافی برای خوش‌بینی سرمایه‌گذاران ژاپنی در توکیو داد.شاخص سهام نیکی در روز دوشنبه ۲۰/۰درصد به دست آورد.سهم شاخص توپیکس ۴۷/۰درصد سود بود.در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ین افزایش یافت. روز دوشنبه در توکیو هر دلار به ازای ۱۱۹ ین معامله شد که نسبت به روز قبل که هر دلار به ازای ۱۱۸ ین معامله شده بود ارزش دلار افزایش نشان می‌دهد.همچنین ارزش دلار دو برابر یورو هم افزایش یافت اگرچه هنوز یورو در مقابل یورو خیلی گران‌تر است.هر یورو به ازای ۳۵۹۹/۱ دلار معامله شد که نسبت به روز جمعه که هر یورو به ازای ۳۶۸۲/۱ دلار معامله شده بود ارزش دلار افزایش داشت.

اما در روز دوشنبه در بازارهای اروپایی اخبار بازار سهام ترکیه بسیار جالب توجه و مهم بود.اخبار انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه و درگیری میان سکولاریست‌ها و اسلام‌گرایان بر بازار سهام سایه انداخت.اگر پارلمان ترکیه نتواند در مورد انتخاب رییس جمهور به توافق برسد و در عین حال اعتراض سکولاریست‌ها به انتخاب‌ عبدا... گل نماینده اسلام‌گرایان ادامه پیدا کند احتمال دخالت ارتش در انتخابات ترکیه وجود دارد.بنابراین چشم‌انداز ناپایداری و دخالت ارتش موجب افت شاخص‌های اصلی سهام ترکیه و نیز واحد پول این کشور شد. شاخص سهام ملی ISE روز دوشنبه ۸درصد از دست دادو لیره واحد پول ترکیه حدود ۴درصد تنزل یافت. تیموتی اشترن یکی از اقتصاددانان بازار می‌گوید: انتظار تنزل بیشتری در شاخص‌های سهام داریم زیرا سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند که احتمال بی‌ثباتی سیاسی وجود دارد.

اما وال‌‌استریت در حالی هفته جدید را آغاز می‌کند که هفته گذشته شاخص سهام صنعتی داوجونز برای اولین بار از مرز ۱۳۰۰۰گذشت و سه روز پیاپی رکورد بر جای گذاشت. افزایش درآمد کمپانی‌ها در هفته گذشته، از دلایل اصلی افزایش شاخص داوجونز بود. اما در هفته آینده بازار به دلایل دیگری برای ترقی نیاز دارد، به ویژه آنکه در آخرین روز هفته، در گزارش وزارت بازرگانی وضع اقتصاد ایالات‌متحده چندان مطلوب نشان نداد. کاهش نرخ تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده باعث تنزل شاخص سهام استاندارد اندپورز شد.در هفته جدید سرمایه گذاران منتظر اخبار مربوط به درآمد شخصی هستند که اوایل هفته منتشر خواهد شد. همچنین در روز جمعه اداره کار ایالات‌متحده اخبار مربوط به اشتغال در ماه آوریل را منتشر خواهد کرد.