چاوز میزبان بلوک آلبا

گروه بین‌الملل - ونزوئلا دیروز میزبان سران کشورهای آمریکایی لاتین تحت عنوان کشورهای عضو گروه آلبا بود. گروه آلبا مخفف کشورهای عضو «انتخاب بولیواری برای ملت‌های آمریکا» است. این گروه که با عنوان بلوک آلبا نیز شناخته می‌شود در سال ۲۰۰۴ به وسیله هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا و فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا که اکنون قدرت را به دلیل بیماری به بردارش رائول کاسترو واگذار کرده است تشکیل شد و هدف از آن گسترش همکاری بین کشورهای دارای خط‌مشی سوسیالیستی در منطقه آمریکای لاتین است. اصلی‌ترین فعالیت‌های گروه آلبا برگسترش تجارت بین کشورهای سوسیالیستی آمریکای لاتین متمرکز شده است.

همچنین گروه آلبا تلاش می‌کند تا با روند افزایش نفوذ اقتصادی ایالت متحده در آمریکای لاتین مبارزه کند.

در اجلاس ۲۰۰۷ بلوک آلبا علاوه بر هوگو جاوز، دانیل اورتگا رییس جمهور نیکاراگوا، اوومورالس رییس جمهور بولیوی و کارلوس لاگ معاون رییس جمهور کوبا شرکت کردند.

همچنین رییس جمهور هاییتی و وزیر خارجه اکوادور نیز به عنوان عضو ناظر در اجلاس امسال بلوک آلبا حضور پیدا کردند.

عمده مساله‌ای که دیروز در این اجلاس مورد بررسی و بحث قرار گرفت مساله انرژی و تامین و امنیت عرضه انرژی در میان کشورهای عضو بلوک آلبا بود.

نفت اصلی‌ترین منبع انرژی این کشورها به نظر می‌رسد و هوگو چاوز به عنوان رهبر سیاسی نفت‌خیزترین کشور منطقه آمریکای لاتین خطاب به بقیه اعضای گروه آلبا گفت: مساله اصلی امروز نفت است.

انرژی برای توسعه کشورهای ما ضروری است و صنایع کوچک ما با تکیه بر انرژی می‌توانند به سوی صنایع متوسط و بزرگ حرکت کنند.

هوگو چاوز با اشاره به مساله امنیت انرژی و تاکید بر اهمیت آن گفت: من به اینجا آمده‌ام تا به کشورهای عضو گروه آلبا و همین طور هاییتی و اکوادور اطمینان بدهم که ونزوئلا عرضه انرژی آنها را گارانتی خواهد کرد و هر چه نفت موردنیاز باشد تامین می‌کند.

هوگو چاوز با اشاره به قرارداد تجارت آزاد موردنظر ایالات متحده و انتقاد از آن گفت: منطقه تجارت آزاد آمریکای لاتین مرده است. چاوز با انتقاد از این قرارداد خواهان عدم پذیرش آن از سوی کشورهای آمریکای لاتین شد گفت: این قرارداد از گسترش عادلانه تجارت در منطقه جوگیری می‌‌کند. باید به فکر راهی بود که تجارت را عادلانه گسترش دهد تا همه کشورها بتوانند اقتصادشان را توسعه دهند و راه‌های حل مشکلات اقتصادی را پیدا کنند.

معاون رییس‌جمهور کوبا نیز که به نامایندگی از رائول کاسترو در این اجلاس شرکت کرده است، گفت: اعضای گروه آلبا باید پیوستگی سیاسی خود را بیش از گذشته گسترش دهند که این مساله باید همراه با پیشبرد و توسعه پروژه‌های مشترک اقتصادی باشد.

او نیز با اشاره به لزوم تامین امنیت عرضه انرژی گفت: کشورهای آمریکای لاتین در مسیر توسعه خود بیش از گذشته به نفت و انرژی نیاز دارند و تامین امنیت عرضه انرژی می‌تواند افزایش سرعت رشد اقتصادی و پایداری آن را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر یکی از مقاصدی که ونزوئلا می‌کند افزایش نقش کشورهای عضو بلوک آلبا رد پیمان اقتصادی آمریکای لاتین موسوم به مرکوسور است. پیمان مرکوسور که به منظور مقابله با پیمان تجارت آزاد آمریکا به وجود آمد اکنون تاثیرگذاری خود را اندکی از دست داده است. دلیل اصلی آن از دید تحلیلگران کاهش نقش کشورهایی همچون ونزوئلا و کوبا در آن و پررنگ‌شدن نقش کشورهایی همچون برزیل و آرژانتین است که برخلاف گروه نخست منافع مشترک بیشتری با ایالات متحده دارند. ونزوئلا به شدت به دنبال پررنگ‌‌تر کردن نقش گروه آلبا در پیمان مرکوسور است اما این موضوع به دلیل توان پایین اقتصادی این کشورها بسیار بعید به نظر می‌رسد.

در جریان نشست بلوک آلبادانیل اورتگا، رییس‌جمهور نیکاراگوا نیز که کشورش در ژانویه گذشته به بلوک آلبا پیوست هم سخنانی را در لزوم مبارزه با امپریالیسم و گسترش همکاری‌های اقتصادی بین اعضای بلوک آلبا عنوان کرد.