سایه روشن‌های اقتصادی در انتخابات فرانسه

گروه بین‌الملل- رای‌دهندگان فرانسوی درست یک هفته قبل از دور نهایی انتخابات ریاست‌‌جمهوری درباره وضعیت کلی اقتصاد کشور بدبین هستند و این موضوع بر رای آنها در انتخابات تاثیر خواهد گذاشت. به گزارش رویتر، در حالی که به نظر می‌رسد فرانسویان درباره بهبود استانداردهای زندگی و نیز وضعیت اشتغال خوش‌بین بودند، گزارش‌هایی که درباره هزینه مصرف‌کنندگان و نیز وضعیت اشتغال در هفته گذشته منتشر شده است، بدبینی آنها را برانگیخته است که نشانه‌های آن در تازه‌ترین نظرسنجی‌های انتخاباتی منعکس شده است.

در این میان، صنعتگرایان به نظر می‌رسد نسبت به دیگران درباره چشم‌انداز اقتصادی خوش‌بین‌تر باشند. اقتصاددانان این گروه را «بخش تقریبا آرام» اقتصاد فرانسه توصیف می‌کنند.

اما عده دیگری از تحلیلگران معتقدند، اگر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه مطلوب این بخش نباشد، می‌تواند شرایط صنعتی خیلی سریع دگرگون و بدتر شود، به ویژه که ارزش یورو هم در حال افزایش است و این افزایش به گران‌تر شدن کالاهای صنعتی اروپا در مقابل کالاهای آمریکایی می‌انجامد.

بیکاری، مشوق‌های کاری، استاندارد زندگی و سطح حمایت دولت از برخی بخش‌های اقتصادی از مهم‌ترین مباحث مبارزات انتخاباتی است.

به طور معمول نماینده چپگرایان وعده حفظ زندگی سنتی و کشاورزی فرانسویان و نیز افزایش نرخ اشتغال در کشور را داده است و نیکلا سارکوزی، نماینده اقتصاد بازار بر اصلاحات اقتصادی و لیبرالیزه کردن بیشتر اقتصاد تاکید دارد.

نتیجه دور اول انتخابات به نفع نیکلا سارکوزی بود و حال وی باید یک بار دیگر برای برنامه‌های خود در مبارزه‌ای‌ فشرده‌تر در مقابل خانم رویال قرار بگیرد.

هر دو کاندیدای ریاست‌جمهوری درمورد یک موضوع اساسی، سیاست واحد و نظر مشترکی دارند و آن افزایش نرخ بهره اروپا توسط بانک مرکزی اروپا و تقویت ارزش یورو است که به اعتقاد آنها مشکلاتی را برای صادرکنندگان فرانسوی به وجود آورده است. اما به این همه آخرین نظرسنجی که از فعالان بخش صنعت به عمل آمده است، حکایت از خوش‌بینی آنها از شرایط حاکم بر صنعت در فرانسه دارد و این به‌رغم افزایش ارزش یورو در هفته‌های اخیر است. به واقع برخی اقتصاددانان معتقدند، افزایش ارزش یورو به اقتصاد فرانسه کمک کرده است. استدلال این گروه از اقتصاددانان این است که افزایش ارزش یورو، رشد اقتصادی منطقه یورو به‌ویژه آلمان را به طور کلی منعکس می‌کند و در عین حال به مهار تورم کمک می‌کند.

در گزارش‌های اقتصادی هفته گذشته، اعتماد مصرف‌کنندگان افزایش نشان می‌دهد، هر چند اقتصاددانان هنوز سرعت افزایش این شاخص را کند می‌دانند و همین موضوع باعث تردید و بدبینی مردم نسبت به وضع اقتصادی شده است، به‌ویژه آنکه نرخ بیکاری در ماه مارس ظاهرا کاهش یافته اما اقتصاددانان از شیوه‌ای که نرخ بیکاری ارزیابی شده است انتقاد می‌کنند و معتقدند که نرخ بیکاری کاهش نداشته است. وضعیت اشتغال یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مردمی و البته سیاستمداران است.

ناآرامی‌های دو سال قبل فرانسه را کارشناسان «عصیان جوانان جویای کار» می‌نامند که هنوز می‌تواند جهت رای رای‌دهندگان فرانسوی را شکل دهد و خانم سگولن رویال نماینده چپگرایان فرانسوی، خیلی علاقه‌مند است تا رای این ناراضیان را جمع کند و سیاست‌های خود را پاسخی به تقاضای آنها بداند.

اما در تازه‌ترین نظرسنجی‌های انتخاباتی، به اینکه اقبال مردم به خانم رویال بیشتر شده است اما هنوز عقب‌تر از نیکلا سارکوزی، رقیب راستگرای خود است. بر اساس این نظرسنجی‌ها، حمایت از سگولن رویال ۵/۱درصد افزایش داشته است و به ۵/۴۷رسیده است، این در حالی است که نیکلا سارکوزی از حمایت ۵/۲۵درصدی برخوردار است. هر دو کاندیدا سعی می‌کنند رای کسانی که به بایرو رای دادند را جلب کنند و به همین منظور سگولن رویال در مناظره‌ای با بایرو شرکت کرده است. هر چند تحلیلگران معتقدند، این مناظره‌ می‌تواند موقعیت خانم رویال را تقویت کند اما به پیروزی وی بر رقیب قدرتمندش تردید دارند. وزیر کشور سابق فرانسه توانسته است، حمایت صاحبان سرمایه و صنایع را کسب کند و احتمال دارد بتواند بخشی از آرای بایرو و لوپن را هم در دور بعدی با خود داشته باشد.

تنها یک هفته دیگر آشکار خواهد شد که فرانسه که چپگرایی به یک عضو هویتی برای این کشور تبدیل شده است به کدام جهت میل دارد، راست یا چپ.