قتل عام در میادین نفتی اتیوپی

گروه بین‌الملل- در پی حمله شورشیان به یک میدان نفتی در اتیوپی نگرانی‌های زیادی در میان شرکت‌های نفتی فعال در آفریقا ایجاد شده است. شورشیان مسلح حداقل ۷۴ نفر را در حمله‌ای به یک میدان نفتی در یک ناحیه دورافتاده این کشور نزدیک مرز سومالی به قتل رساندند. یک مقام دولتی گفت در این حمله ۶۵ اتیوپیایی و ۹ کارگر یک شرکت نفتی چین در این تاسیسات نفتی کشته شدند و هفت کارگر چینی دیگر نیز ربوده شدند.

در حالی‌که مِلس زِناوی، نخست وزیر اتیوپی، این حمله را یک «قتل عام» بی رحمانه خوانده است، گروه جدایی طلب «جبهه آزادسازی ملی اوگادن» مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است.

این درگیری‌ها در یک میدان نفتی در آبولی که شهر کوچکی در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جیجیگا، مرکز منطقه مرزی سومالی، است روی داد.

عبدالرحمان، سخنگوی شورشیان در لندن، ضمن پذیرفتن این اتهام گفت نیروهای اتیوپیایی به دلیل حفاری‌های نفتی، قبایل کوچ نشین را وادار به ترک چراگاه‌های سنتی‌شان کرده‌اند.

وی به بی‌بی‌سی گفت: ما به دولت چین و دولت اتیوپی اخطار داده بودیم که آنها حق حفاری در آنجا را ندارند، ولی متاسفانه کسی به اخطارهای ما توجه نکرد و ما مجبور به دفاع از تمامیت ارضی خود شدیم.

این سخنگو، ارقام دولت را تکذیب کرد و گفت هفت کارگر چینی کشته و پنج تن از آنها ربوده شده‌اند. با این افراد به عنوان گروگان برخورد نخواهد شد و آنها به مقام های مربوطه تحویل داده خواهند شد.

این درحالی‌است که یک کارگر چینی شاهد این حمله گفت در حدود ۲۰۰ مرد مسلح در حمله به این میدان نفتی شرکت داشتند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این کارگران در استخدام شرکت اکتشاف نفت ژونگیون که بخشی از شرکت پتروشیمی چین است، بوده‌اند. شو شوانگ، از مدیران این گروه نفتی، به شین هووا گفت: شورشیان مسلح پس از تبادل آتشی ۵۰ دقیقه‌ای با سربازانی که از آنها محافظت می کردند، کنترل میدان نفتی را برای مدتی کوتاه به دست گرفتند.

این درحالی‌است که در سال های اخیر چین با هدف تضمین منابع آینده انرژی سعی کرده است نفوذ و سرمایه گذاری خود در آفریقا را افزایش دهد.

جبهه آزادسازی ملی اوگادن در گذشته نیز علیه بهره برداری از منابع طبیعی منطقه به شرکت‌هایی که با دولت اتیوپی کار می کنند هشدار داده بود.

لیو جیان چائو، سخنگوی وزارت خارجه چین، نیز اظهار داشت: دولت چین حمله خشونت آمیز افراد مسلح ناشناس را به یک گروه از کارکنان شرکت نفتی با سرمایه چین در اتیوپی را محکوم می‌کند و یک اعتراض‌نامه فوری به دولت اتیوپی فرستاده و خواسته است اتیوپی با تمام توان به جستجوی کارگران چینی ربوده شده بپردازد و جان آنان را تضمین کند. همچنین با اتخاذ تدابیر موثر از امنیت جان و مال کارگران نهادهای دارای سرمایه چینی در این کشور دفاع و برای برخورد با مسائل ناشی از این حادثه کمک و همیاری کند.

در همین حال بورس نیویورک دیروز شاهد کاهش قیمت نفت خام بود. اصلی‌ترین عامل کاهش قیمت نفت خام کاهش تنش‌ها در نیجریه بود. نفت خام دیروز با بیش از یک دلار کاهش با قیمت بشکه‌ای ۵۰/۶۴ دلار معامله شد.