دنیای اقتصاد- قیمت جهانی نفت به دلیل افزایش خشونت‌ها در نیجریه به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور به شدت افزایش پیدا کرد.هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت در بورس نفت نیویورک موسوم به نایمکس دیروز به قیمت ۸۹/۶۵ دلار در هر بشکه خرید و فروش شد که این قیمت نسبت به روز قبل در همان زمان ۷۸/۱ دلار در هر بشکه افزایش نشان می‌دهد. نفت خام ۷۸/۱ دلار گران شد

نگاه نگران نفت به آفریقا

گروه بین‌الملل - قیمت جهانی نفت به دلیل افزایش خشونت‌ها در نیجریه به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور به شدت افزایش پیدا کرد.

در حالی که یک روز قبل تحلیلگران از افزایش احتمال گران شدن نفت خام سخن گفته بودند این پیش‌بینی یک روزه تعبیر شد.

به گزارش بلومبرگ هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت در بورس نفت نیویورک موسوم به نایمکس دیروز به قیمت ۸۹/۶۵ دلار در هر بشکه خرید و فروش شد که این قیمت نسبت به روز قبل در همان زمان ۷۸/۱ دلار در هر بشکه افزایش نشان می‌دهد.

خبرگزاری بی‌بی‌سی نیز گزارش داد که قیمت نفت برنت دریای شمال نیز با افزایش روبه‌رو بوده است.

به این ترتیب که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز در بورس نفت لندن به ۱۵/۶۸ دلار در هر بشکه رسید که با این قیمت نفت پایه لندن ۶۶/۱ دلار افزایش قیمت داشته است.

در همین حال گزارش تکمیلی حاوی این نکته است که به دلیل ادامه خشونت‌ها در نیجریه احتمال افزایش قیمت نفت بیش از این هم وجود دارد.

نیجریه بزرگ‌ترین تولید کننده نفت آفریقا و هشتمین تولید کننده نفت جهان است که بخش مهمی از نیاز روزانه نفت ایالات متحده را نیز تامین می‌کند.

به دنبال برگزاری انتخابات در این کشور اولسگان اوباسانجو رییس جمهور کنونی این کشور قدرت را به رقیب خود عمرو یارادوا واگذار کرد.

این در حالی است که نیروهای حامی اوباسانجو و حتی ناظران اروپایی این انتخابات آن را مردود و یک بازی سیاسی اعلام کرده‌اند.

اما یارادوا و طرفدارانش وی را پیروز انتخابات دانسته و رییس‌جمهور جدید می‌دانند. این دو دیدگاه متفاوت باعث شد تا درگیری‌هایی بین طرفداران دو نامزد اتفاق بیفتد که طی آن تاکنون ۶۵ نفر کشته شده‌‌اند. همچنین در جریان کمپین‌های انتخاباتی نیز بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند. در همین حال نیروهای شورشی مخالف دولت نیز از فرصت به دست آمده استفاده کرده و حملاتی را علیه نیروهای دولتی ترتیب دادند اما نتوانستند به تاسیسات نفتی این کشور نزدیک شوند. اما خطر همچنان این اهداف را تهدید می‌کند. در همین حال سخنگوی شرکت شل به بی‌بی‌سی نیوز گفت: ما در حال برنامه‌ریزی برای بازگرداندن میزان تولید به سقف معمولی از ماه آینده هستیم. چنین شرایطی کار را برای شل و دیگر شرکت‌های نفتی حاضر در دلتای رود نیجر مشکل می‌کند. از سوی دیگر شرکت شل هم اکنون تمام فعالیت‌های خود در منطقه نفتی میدان فوکادوس را به حال تعطیل درآورده است که این تعطیلی از بیم حملات تروریستی و آدم‌ربایی صورت گرفته است. نیجریه از پارسال تاکنون بخش زیادی از تولید روزانه نفت خود را به دلیل حملات بمب‌گذاری در خطوط و تاسیسات نفتی از دست داده است.

پیش‌بینی‌ها این است که با بالا گرفتن جنگ قدرت در نیجریه بین اوباسانجو و یارادوا بر حجم حملات خرابکارانه نیز در این کشور افزوده شود که این مساله در نهایت افزایش قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت. در همین حال بازارهای نفتی امروز را در بیم و امید کرات هسته‌ای ایران و اروپا سپری خواهند کرد.

علی لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی کشورمان و خاویرسولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از امروز در آنکارا مرکز ترکیه گفت‌وگوهای جدید بر سر پرونده هسته‌ای را آغاز خواهند کرد و بازارهای نفتی به شدت به نتیجه این مذاکرات چشم دوخته‌اند. از سوی دیگر گزارش‌های جدید در دپارتمان انرژی ایالات متحده از افزایش چشمگیر تقاضا برای بنزین در این کشور جز می‌دهد که در روزهای آینده می‌تواند سطح تقاضا را برای نفت خام در بازارهای بین‌المللی افزایش دهد.