رونق بی‌سابقه وال‌استریت در روز جمله، موجب ترقی شاخص سهامی نیکی در اولین روز هفته میلادی در توکیو شد. به گزارش رویتر از توکیو، شاخص سهام نیکی صبح را تحت تاثیر وال‌استریت با رونق آغاز کرد. امیدواری به اقتصاد آمریکا که در حرکت وال‌استریت متبلور شده است، سرمایه‌گذاران توکیو را امیدوار ساخته است، خاصه آنکه رونق این روزهای وال‌استریت مداوم و پایدار نشان داده‌ است و هفته‌هاست که ادامه دارد. اما با این همه بازار سهام توکیو در ادامه روز به علت افزایش ارزش ین در برابر دلار، بی‌نوسان و ساکن باقی ماند.

تردید و احتیاط سرمایه‌گذاران در اثر افزایش ارزش ین در مقابل دلار و ین رکود را در ادامه روز در بازار حاکم کرد، با این همه شاخص سهام نیکی روز را با افزایش هرچند اندک در شاخص خود به پایان برد. شاخص نیکی در روز دوشنبه ۹۹/۰ درصد ترقی یافت و سهم شاخص توپیکس از فعالیت روز دوشنبه ۷۲/۰ درصد بود. برندگان روز دوشنبه توکیو، صنایع و معدن، لاستیک و ماشین‌آلات بودند و مهم‌ترین بازندگان صنایع کشاورزی، ماهیگیری بودند.

در بازارهای اروپا و در لندن تنزل ارزش سهام بانک‌ها، موجب رکود کلی بازار در روز دوشنبه شد. پیشنهاد ۶۷میلیارد دلاری بانک پارکلیز برای خرید بانک آمرو، موجب این تنزل بود. ملاقات بانک آمرو در انتظار پیشنهادات دیگری از جانب بانک‌های رقیب هستند که خود چشم‌انداز «جنگ قدرت» میان بانک‌ها را ترمیم می‌کند و این خود از دلایل تنزل ارزش سهام در روز دوشنبه بود. شاخص سهام FTSE در ساعات اولیه صبح ۲درصد تنزل پیدا کرد.

در بازار معاملات ارزی ارزش ین افزایش پیدا کرد. هر دلار در مقابل ۴۰/۱۱۸درصد ین معامله شد این در حالی است که در روز جمعه هر دلار به ازای ۱۱۹ ین معامله شده بود. همچنین هر یورو به ازای ت۸۰/۱۶۰ین معامله شد که در مقایسه با روز جمعه که هر یورو به ازای ۴۳/۱۶۲ین معامله شده بود که ارزش ین افزایش نشان می‌داد.

وال استریت در حالی به استقبال هفته جدید خواهاد رفت که گزارش بدبینانه‌ای درباره وضعیت اقتصاد ایالات متحده منتشر شده است.

بر اساس این گزارش،ٍ‌ اقتصاد ایالات متحده چنان وضعیتی دارد که گویی بر روی لایه نازکی از یخ اسکیت می‌کند. این گزارش،‌ پیش‌بینی کنندگان درباره ریسک فردی،‌ کارخانه‌ها و شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها نگران است اما این در حالی است که مردم چندان دلهره‌ای از مخاطرات اقتصادی ندارند و هزینه مصرف کنندگان چنان است که گویی از حالت طبیعی و عادی خارج است،‌ چرا که با توجه شرایط فعلی،‌ مردم نباید تمایل به خرید داشته باشند،‌ اما موضوع این نیست که توان خرید ندارند،‌ موضوع این است که به اقلام محدودی کالا، قیمت گزاف می‌پردازند.

قیمت نفت در بازارهای آسیایی روز دوشنبه اندکی کاهش پیدا کرد. قیمت نفت خام تحویلی برای ماه ژوئن با ۲۸سنت کاهش به ۸۳/۶۳دلار برای هر بشکه رسید.