روزهای سخت مردان رییس‌جمهور

ایسنا- متحدان و مشاوران نزدیک جورج بوش در دولت آمریکا در شرایط سختی قرار گرفته و دوران سختی را می‌گذرانند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در شرایطی که جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا در دوره‌ دوم تصدی خود دوران سختی را سپری می‌کند و میزان محبوبیت وی به حدود ۳۰درصد تنزل یافته است، وجهه‌‌ محفل درونی دولت وی به دلیل رسوایی‌های مختلف به شدت لطمه خورده و درخواست‌ها برای استعفای آنها روز به روز در حال افزایش است.

آلبرتو گونزالس، دادستان کل آمریکا به دلیل اخراج هشت دادستان فدرال با موج انتقادات و درخواست‌های فراوان برای کناره‌گیری روبه‌رو است. کارل راو، معلم سیاسی بوش و یکی از مشاوران کاخ سفید که زمانی «مغز بوش» لقب گفته بود، دایما از سوی سرسخت‌ترین منتقدان کاخ سفید که راو را در پس بسیاری از رسوایی‌ها می‌بینند، هدف انتقاد و دشمنی قرار گرفته است.

این در حالیست که حتی ترک کاخ سفید هم در مورد یکی از متحدان و افراد بوش کارساز نبوده است.

موقعیت پل ولفوویتز، رییس بانک جهانی و معاون سابق وزیر دفاع به دلیل رسوایی پرداخت پول هنگفت به دوست خود که از کارمندان بانک جهانی بوده هم اکنون تنها به تار مویی بند است.

دو تن از مورد انتقادترین متحدان بوش یعنی دونالد رامسفلد، وزیر دفاع سابق و جان بولتون، سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از روی کار آمدن دمکرات‌ها در کنگره‌ از کار بر کنار شدند.

رامسفلد یکی از طراحات جنگ عراق،‌ تنها یک روز پس از انتخابات میان دوره‌ای هفتم نوامبر که نشان دهنده‌ی خشم عمیق مردم نسبت به جنگ بود، از سمت خود استعفا داد.

دیگر قربانی انتخابات کنگره آمریکا جان بولتون، سفیر آمریکا در سازمان ملل بود که پس از در دست گرفتن سنا توسط دموکرات‌ها دیگر نمی‌توانست در سمت خود باقی بماند، زیرا احتمالا سنا با ابقای وی در این پست مخالفت می‌کرد.

آیا در حالیکه هنوز دو سال از دوره‌ ریاست جمهوری بوش باقی مانده کاخ سفید در حال فروپاشی است؟

اریک دیوید، تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سوال می‌گوید: از یک جهت بله!

آلبرتو گونزالس، دادستان کل آمریکا که در زمان فرمانداری بوش در تگزاس در دهه ۹۰ مشاور حقوقی وی بود، این هفته در کمیته قضایی سنا حضور یافت تا به سوالات اعضای این کمیته‌ درباره نقش خود در برکناری هشت دادستان آمریکایی پاسخ دهد.

دموکرات‌ها معتقدند اخراج این هشت دادستان با انگیزه سیاسی صورت گرفته است.

تام کابورن، سناتور بلندپایه جمهوری خواه به طور صریح و علنی با درخواست‌ها برای استعفای خود مواجه شده است.

هم‌چنین مخالفان کاخ سفید خواستار این هستند که کارل راو درباره نقش خود در رسوایی اخراج هشت دادستان توضیح بدهد.

اما پل ولفوویتز که در سال ۲۰۰۵ دستور داده بود به دوست دخترش در بانک جهانی حقوقی معادل ۲۰۰ هزار دلار پرداخت شود، در حالی که وی مبارزه‌ جنجال برانگیزی را علیه فساد در بانک جهانی به راه انداخته بود، به تزویر و دورویی متهم شده است.

با وجود اینکه تمامی افراد ذکر شده از سوی منتقدان خود محاصره شده‌اند، ولی همگی دارای یک برگ برنده‌ یکسان هستند و آن اینست که از حمایت قاطعانه رییس‌جمهور آمریکا برخوردارند.

ایگنه رابینسون، مقاله نویس روزنامه‌ واشنگتن پست طی مقاله‌ای تحت عنوان آیا می‌توان به راو، ولفوویتز و گونزالس اعتماد کرد؟ نوشت: مهم این است که به یک سوال ساده پاسخ داده شود و آن اینست که اگر این سه تن به ما بگویند باران بجای اینکه به پایین ببارد به سمت بالا می‌رود، آیا ما باید باور کنیم؟ و یا باید از پنجره به بیرون نگاه کنیم تا مطمئن شویم؟

اریک دیویس، تحلیلگر سیاسی معتقد است: متحدان و نزدیکان بوش در حال پرداخت بهای وفاداری خود به وی هستند.

وی افزود: آنها احتمالا بیش از حد به حمایت از بوش فکر می‌کنند و به اندازه کافی به فکر اینکه به لحاظ حقوقی یا سیاسی چه چیزی درست است، نیستند. اما در پایان تحلیلگران می‌گویند: در حالیکه مدت زیادی به پایان دوره‌ی بوش و محفل درونی‌اش در کاخ سفید باقی مانده این رسوایی‌ها در برابر اصلی‌ترین نگرانی مردم آمریکا یعنی جنگ عراق تنها یک مساله‌ پیش پا افتاده است.