باهره دامغانی

نفت‌خام دیروز بشکه‌ای ۹۵/۶۳دلار معامله شد و این در حالی است که از ابتدای ماه آوریل تاکنون بهای نفت‌خام تغییر چندانی نداشته است. به اعتقاد اکثر تحلیلگران دور شدن عوامل موثر ژئوپلتیک از بازار نفت و سپرده شدن عنان نفت‌خام به دست عوامل درونی بازار یعنی عرضه و تقاضا باعث شده تا بازار روند منطقی و طبیعی خود را به دست ‌آورد.

تقاضا در ایالات متحده به دلیل گرم شدن هوا برای نفت کوره در حال کاهش یافته است اما از آن‌سو تقاضا برای سوخت‌های اتومبیل اعم از بنزین و گازوئیل در حال افزایش یافتن است.

به همین دلیل در میزان تقاضای نفت ایالات متحده تغییر چندانی مشاهده نمی‌شود.

این موضوع موجب شده تا زمینه کاهش قیمت‌‌ها به دلیل کم شدن تقاضا فراهم نشود از سوی دیگر تمایل کشورهای صادرکننده نفت چه اوپک و چه غیراوپک به فروش نفت با قیمت‌های بالای شصت دلار، سبب شده است که کشورهای تولیدکننده نفت تمایلی به افزایش تولید در شرایط مطلوب کنونی نداشته باشد.

اما از آن‌سو عواملی که می‌توانند مسبب افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی نفت باشند در حال ظهور دوباره در بازار هستند.

به گزارش رویترز مذاکرات ایران و اروپا درباره پرونده هسته‌ای که این هفته برگزار خواهد شد در صدر اخباری قرار دارد که می‌تواند قیمت نفت‌خام را به طور محسوسی جابه‌جا کند.

بنابر اعتقاد تحلیلگر این خبرگزاری به بن‌بست رسیدن مذاکرات تهران و اروپا که قرار است از فردا آغاز شود می‌تواند بازار نفت را نگران کرده و قیمت‌ها را افزایش دهد.

هفته گذشته میلادی انتخابات ریاست‌جمهوری در نیجریه توانست قیمت نفت‌خام را ۵/۱دلار بالا ببرد و به طور حتم موضع پرونده‌ هسته‌ای ایران مساله‌ای مهم‌تر از انتخابات نیجریه برای بازار نفت‌خام است.

از طرف دیگر دستگیری ملوانان انگلیسی در اواخر ماه مارس در آب‌های سرزمینی ایران و بیم از واکنش انگلستان توانست قیمت نفت‌خام را به بیش از ۶۹دلار برساند.رسیدن نفت به محدوده ۷۰دلار باعث شد تا یک‌بار دیگر نقش ایران به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک و چهارمین تولیدکننده نفت جهان بیش از پیش به چشم بیاید.از طرف دیگر روند کاهش تولید اوپک همچنان ادامه دارد. بنابر گزارش بلومبرگ کشورهای صادرکننده نفت از ابتدای آوریل تاکنون ۹۰هزار بشکه دیگر نیز از تولید خود کاسته‌اند.

اوپک طی دو مرحله کاهش ۷/۱میلیون بشکه‌ای عرضه نفت را تصویب کرد که تاکنون بین ۹۰۰هزار تا یک‌میلیون بشکه از آن محقق شده است.مجموعه این عوامل کارشناسان را به این سمت رهنمون شده است که بازار نفت اکنون برای افزایش قیمت‌ها و حتی یک جهش چشمگیر آماده است.