سارکوزی و رویال در آخرین نبرد برای الیزه

آناهیتا عبدالهی

وزارت کشور فرانسه نتایج انتخابات این کشور را که روز ۲۲‌آوریل برگزار شد اعلام کرد. براساس این اعلام اکنون نیکولا سارکوزی از جناح راست میانه و سگولن رویال از حزب سوسیالیست فرانسه به مرحله دوم انتخابات راه پیدا کرده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی‌نیوز در این انتخابات ۸۶‌درصد مردم فرانسه شرکت داشتند که یک مشارکت بالا به حساب می‌آید. براساس اعلام رسمی وزارت کشور فرانسه که ظهر دیروز منتشر شد نیکولاسارکوزی توانست در مرحله اول انتخابات ۱/۳۱‌درصد آرا را به دست آورد. به این ترتیب سارکوزی حائز بیشترین آرا در مرحله نخست شد سارکوزی در حالی این میزان رای بدست آورد که در نظرسنجی‌ها نیز همواره پیروز انتخابات در مرحله اول قلمداد شده بود. پس از او سگولن رویال چپ گرا با ۸/۲۵‌آرا در مکان دوم قرار گرفت. فرانسیس بایرو و ژان‌ماری لوپن نیز با ۶/۱۸ و ۵/۱۰ درصد آرا در مکان‌های بعدی قرار گرفتند. به این ترتیب سارکوزی و رویال به دور دوم انتخابات که در روز ۶‌ماه مه برگزار می‌شود راه پیدا کردند.

در فاصله یک روز از برگزاری انتخابات فرانسه گمانه‌زنی‌ها برای دور دوم آغازشده است میزان رای ۱/۳۱‌درصدی سارکوزی بالاترین میزان رایی است که یک کاندیدا از سال ۱۹۷۴‌ تاکنون در مرحله اول کسب کرده است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در مرحله دوم نیز او بتواند به پیروزی رسیده و راهی کاخ الیزه شود. با راه یابی سارکوزی و رویال به دور دوم انتخابات اکنون مردم فرانسه بر سر یک دوراهی قرار گرفته‌اند و باید بین راست و چپ یکی را انتخاب کنند. سارکوزی و رویال با شعارهایی متضاد با یکدیگر به میدان آمده‌اند اما هر دوی آنها از ساختن فرانسه‌ای قدرتمند و تاثیر‌گذار و متکی به خود سخن می‌گویند و همین مساله شناسایی کاندیدای اصلح را برای مردم مشکل کرده است. اما در این میان پیش‌بینی می‌شود سارکوزی همچنان از بخت بلندتری برای ورود به الیزه برخوردار باشد. به اعتقاد تحلیل‌گران بخشی از رای‌های دور اول دیگر کاندیداهای راست‌گرا حتی راست‌گرایان افراطی همچون ژان ماری لوپن به سمت سارکوزی چرخش کند. این رای‌ها می‌تواند کمک فراوانی به سارکوزی در پیروزی در مرحله دوم بکند. از طرف دیگر سگولن رویال در مبارزات انتخاباتی مرحله دوم حملات گسترده‌ای علیه برنامه‌های راست‌گرایان تدارک خواهد دید. پیش‌بینی می‌شود تمرکز بر بحران‌های سال ۲۰۰۵ و اوایل سال ۲۰۰۶ که برای چند ماه فرانسه را به آشوب کشید، بتواند شرایط بهتری را برای رویال به وجود آورد. با این اوصاف نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که سارکوزی در مرحله دوم با نتیجه ۵۴ به ۴۶ بر رویال پیروز خواهد شد.

مردم فرانسه در حالی باید رییس‌جمهور خود را در روز ۶ ماه مه انتخاب کنند که فرانسه از مشکلات اقتصادی پیدا و پنهان رنج می‌برد. میزان بیکاری در این کشور در حال افزایش است و کشاورزی در حال ورود به دوران بی‌رونق است.

سارکوزی برای تقویت اقتصاد متزلزل کشورش تعدیل قوانین کار و کاهش مالیات را در دستور کار قرار خواهد داد، در حالی که سگولن رویال در صدد است تا ضمن افزایش بودجه کشورش به حمایت از قشر کارگر فرانسه بپردازد.

سگولن رویال پس از اعلام نتایج دور نخست انتخابات گفت: به سوی همه زنان و مردانی که چون من بر این عقیده‌اند که توقف سیستمی که دیگر نتیجه بخش نیست کاری نه تنها ممکن بلکه ضروری است، دست نیاز دراز می‌کنم.

رویال افزود: دور دوم انتخابات، انتخابی روشن از میان دو مسیر بسیار متفاوت را فرا روی کشور قرار دارد.حامیان رویال که در ستاد انتخاباتی کاندیدای سوسیالیست در پاریس تجمع کرده بودند با شادی به نتایج اعلام شده واکنش نشان می‌دادند و فریاد می‌زدند: ما پیروز خواهیم شد.

بنا به اعلام وزارت کشور فرانسه بایرو، کاندیدای میانه‌وری این انتخابات با کسب ۱۸درصد آرا پس از رویال در جایگاه سوم قرار گرفت. در همین حال خبرگزاری فرانسه اعلام کرد چند ساعت پس از اعلام نتایج دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، نیکولا سارکوزی و سگولن رویال خصومت‌های سیاسی خود را از سر گرفتند.

سارکوزی و رویال ضمن تاکید بر مواضع خود پس از اعلام نتایج انتخابات در تلاشند تا دور جدیدی از مبارزات انتخاباتی خود را از امروز با شدت بیشتری آغاز کنند.