بی نظیر بوتو به اسلام‌آباد باز می‌گردد

خبرگزاری مهر- نخست‌وزیر اسبق پاکستان که هم اکنون در خارج از این کشور در تبعید به سر می‌برد، در آینده‌ای نزدیک به منظور مذاکره با مشرف در باره تشکیل دولت ائتلافی به پاکستان باز می‌گردد. یکی از مقام‌های ارشد پاکستان و از مشاوران رئیس جمهور این کشور در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف چاپ انگلیس اعلام کرد: «بی نظیر بوتو» به زودی به زادگاه خود باز می‌گردد و به حزب وی نیز اجازه داده می‌شود تا در تشکیل دولت وحدت ملی شرکت کند.

این مقام ارشد پاکستانی که تلگراف اشاره ای به نام وی نکرده در ادامه بر این نکته تاکید کرد: آمریکا و انگلیس از پرویز مشرف خواسته‌اند تا به منظور پایان دادن به ناآرامی‌های اخیر پاکستان با بی نظیر بوتو وارد مذاکره شود و از آنجا که مشرف جایگاه چندان مطلوبی در میان مردم پاکستان ندارد، در آینده ای نزدیک با بازگرداندن بوتو به پاکستان اقدام به مذاکره با وی و دعوت از او برای تشکیل دولت

ائتلافی می‌کند.

بوتو رهبر «حزب خلق پاکستان» یکی از بزرگترین احزاب سیاسی موجود در این کشور بوده که حزب خلق یکی از منتقدان سیاست‌های دولت پاکستان محسوب می‌شود از سوی دیگر این خبر در حالی منتشر می‌شود که در یک ماه گذشته پاکستان درگیر بحران سیاسی شده است.

براساس این گزارش، اعتراض مردم پاکستان به مشرف زمانی شکل جدی به خود گرفت که در آخرین روزهای اسفند ماه «قاضی حسین احمد»، رهبر جماعت اسلامی ‌پاکستان به همراه هفت تن دیگر از رهبران مخالف دولت در اسلام آباد دستگیر شدند.

پیش از آن نیز «قاضی‌ افتخار محمد چودری»،‌ رییس‌ دادگاه‌ عالی‌ پاکستان‌ که‌ از سال ‌ ۲۰۰۵میلادی دراین‌ سمت‌ فعالیت‌ می‌کرد از کار برکنار شده بود‌ .چودری‌ از زمان‌ لغو خصوصی‌ سازی‌ صنایع معدنی‌ و موضعش‌ درباره شماری از‌ افراد ناپدید شده‌، موجبات‌ نگرانی‌ و بدبینی‌ مقام‌های‌ پاکستان‌ را فراهم‌ کرد.

براساس این گزارش، افتخار چودری هم اکنون تمام جناح‌های مخالف دولت مشرف را به سوی خود جذب کرده و خاموش کردن این بحران مشکلات زیادی را برای مشرف در پی داشته است.

بی نظیر بوتو در سال ۱۹۹۹ به منظور جلوگیری از بازداشت شدن به علت اتهامات وارده به وی مبنی بر درگیر بودن در چند پرونده فساد مالی از پاکستان خارج شد و پس از آن به دستور مشرف، با بازگشت وی به کشورش مخالفت شد. بوتو از سال ۱۹۹۹ تاکنون مدتی را در لندن و مدتی را نیز در امارات سپری کرده است.