پیشتازی محافظه‌کاران در آخرین نظرسنجی

دنیای اقتصاد- با پایان گرفتن مبارزات انتخاباتی دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نظرسنجی‌ها همچنان از پیشتازی نیکولا سارکوزی محافظه‌کار در مقایسه با رقیب سوسیالیستش، سگولن رویال، حکایت دارد. مردم فرانسه امروز به پای صندوق‌های رای می‌روند

پیشتازی سارکوزی در تمام نظرسنجی‌ها

خبرگزاری‌ها- با پایان گرفتن مبارزات انتخاباتی دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و در حالی که نظرسنجی‌ها همچنان از پیشتازی نیکولا سارکوزی محافظه‌کار در مقایسه با رقیب سوسیالیستش، سگولن رویال، حکایت دارد، فرانسوی‌ها از دیروز خود را برای انتخاب رییس‌جمهور جدید کشورشان آماده کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتباع فرانسه در گوادلوپ، مارتینیک، پلی نزی، گویان و سن پیره و میکوئلون و مراکز رای گیری در سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های فرانسه در اقصی نقاط جهان از دیروز ‌٢٤ ساعت زودتر از سایر هم وطنان خود در کشور فرانسه در پای صندوق‌های رای حاضر ‌شدند.

پنج‌هزار فرانسوی واجد شرایط رای دادن در مجمع‌الجزایر سن پیره و میکلون واقع در آن سوی سواحل اقیانوس اطلس از دیروز ساعت ‌١٠ به وقت گرینویچ به پای صندوق‌های رای رفتند.

مبارزات انتخاباتی در فرانسه نیمه شب جمعه رسما به پایان رسید و کلیه رسانه‌ها و مطبوعات فرانسه به موجب قانون انتخابات با ممنوعیت چاپ نظرسنجی‌ها و بیانیه‌های کاندیداهای انتخاباتی این کشور روبه‌رو شدند.

پس از گذشت یک روز بحث و گفت‌وگو در میان خانواده‌های فرانسوی و محافل عمومی و سیاسی دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در این کشور از امروز ساعت ‌٨ صبح به وقت محلی به طور سراسری برگزار خواهد شد و ‌١٢ ساعت بعد نیز به پایان خواهد رسید. دو کاندیدایی که در دور نخست این انتخابات حائز اکثریت آراء شوند به دور دوم راه خواهند یافت. انتخابات دور دوم در تاریخ ‌٦ مه برگزار خواهد شد. سیستم برگزاری دو مرحله‌ای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به این منظور ایجاد شده که روسای جمهور در این کشور با کسب بیش از نیمی از آراء انتخاب شوند.

چهار کاندیدای پیشتاز انتخابات جمهوری پنجم فرانسه یعنی نیکولاسارکوزی از حزب راست میانه، سگولن رویال، از حزب سوسیالیست، فرانسوا بایرو، از حزب میانه‌رو و ژان ماری لوپن از حزب راست افراطی آخرین مبارزات انخاباتی خود را بعدازظهر جمعه برپا کرده و از یک سوم مردم کشور فرانسه که بنا به اعلام موسسه‌های نظرسنجی هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند، خواستند که به آنها رای دهند.

اغلب نظرسنجی‌ها از ماه گذشته تاکنون بلا استثنا از پیشتازی نیکولا سارکوزی، وزیر کشور ‌٥٢ ساله سابق فرانسه از حزب حاکم اتحاد برای جنبش مردمی حکایت کرده‌اند. رویال ‌٥٣ ساله نیز با برتری نسبت به فرانسوا بایروو لوپن در رتبه دوم نظرسنجی‌ها قرار داشته است.

این در حالی است که اختلاف رویال و بایرو در برخی نظرسنجی‌ها به حدی ناچیز است که گمانه‌زنی‌ها برای راهیابی هر یک از این دو کاندیدا به دور دوم را به امری دشوار بدل ساخته است. فرانسوا بایرو، کاندیدای حزب کوچک اتحاد برای دموکراسی فرانسه اواخر جمعه در شهر روئن بار دیگر مدعی ‌شد که تنها کاندیدایی است که می‌تواند سارکوزی را در دور دوم انتخابات شکست دهد.

بایرو ‌٥٥ ساله افزود: برای این که نسبت به اصلاحات مطمئن شویم باید بدانیم به که باید رای داد. این سوال بسیار مهم است، این مساله به همه شک و تردیدهای کسانی که هنوز کاندیدای خود را انتخاب نکرده‌اند پایان می‌دهد.

کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند که سگولن رویال، وزیر سابق محیط زیست فرانسه که به تصدی پست ریاست جمهوری به عنوان نخستین زن در طول تاریخ این کشورچشم دوخته است، در صورتی که رای‌دهندگان چپ گرا به منظور دور نگه داشتن سارکوزی از دور دوم انتخابات به فرانسوا بایرو گرایش کنند، با تهدید جدی روبه‌رو خواهد شد.

با وجود این رویال همچنان امیدوار است که مشابه حوادثی که در انتخابات ‌٢٠٠٢ برای لیونل ژوسپن، کاندیدای آن زمان حزب سوسیالیست افتاد، برای وی رخ ندهد. ژوسپن در آن انتخابات در دور نخست از لوپن شکست خورد و به دور دوم راه پیدا نکرد. شکست حزب سوسیالیست در راهیابی کاندیدای متبوع‌اش به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ‌٢٠٠٧ فرانسه فاجعه‌ای برای این حزب تلقی می‌شود. در این میان به نظر می‌رسد که میزان واقعی حمایت‌ها از لوپن ‌٧٨ ساله معلوم نیست و براساس برخی نظرسنجی‌ها در میزان حمایت‌ها از وی برآورد پایینی صورت گرفته است.

در میان ‌١٢ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نام سه کاندیدا از گروه‌های حامی تروتسکیسم، حزب سبزها و حزب کمونیست و همچنین خوزه بووه، کاندیدای مخالف سرمایه‌داری به چشم می‌خورد.

در همین حال خبرگزاری رویتر گزارش داد براساس ‌آخرین نظرسنجی‌ها در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیکولا سارکوزی، کاندیدای جناح راست از سگولن رویال سوسیالیست پیش است.

پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی موسسه‌های سنجش افکار عمومی BVA و ایپسوس نشان می‌دهد که سارکوزی با کسب ‌٥/٥٣‌درصد آراء در برابر رویال پیروز خواهد شد.

از سوی دیگر نظرسنجی موسسه CSA برای روزنامه پاریزین حکایت از آن د ارد که ژان ماری لوپن می‌تواند با پیشی گرفتن از فرانسو بایرو در رتبه سوم دور نخست انتخابات قرار گیرد.

اسامی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بنا به اعلام شورای قانون اساسی این کشور به شرح ذیل است:

‌١- اولیویر بوسانو - کاندیدای اتحادیه کمونیست‌های انقلابی فرانسه.

‌٢- ماری ژرژ بوفه - کاندیدای جناح چپ ضد لیبرال مردمی فرانسه.

‌٣- ژرارد شیواردی - کاندیدای حزب کارگران فرانسه.

‌٤- فرانسوا بایرو - کاندیدای حزب اتحاد برای دموکراسی فرانسه.

‌٥- خوزه بووه - کاندیدای فعالان اصلاحات جهانی‌سازی.

‌٦- دومینیک وینه - کاندیدای حزب سبزها (Les Verts).

‌٧- فیلیپ دوویلیه - کاندیدای حزب اقدام برای فرانسه.

‌٨- سگولن رویال - کاندیدای حزب سوسیالیست فرانسه.

‌٩- فردریک نی او - کاندیدای حزب شکار، ماهی‌گیری، طبیعت و سنت فرانسه.

‌١٠- ژان ماری لوپن - کاندیدای جبهه ملی فرانسه.

‌١١- ارلت گلیله - کاندیدای حزب نبرد کارگران فرانسه.

‌١٢- نیکولا سارکوزی - کاندیدای حزب اتحاد برای جنبش مردم (UMP).