دموکراسی آفریقایی علیه بازار نفت

گروه بین‌الملل- در حالی که به سبب گرم شدن تدریجی هوا در نیمکره شمالی زمین بازارهای نفت رفته‌رفته خود را برای کاهش قیمت‌ها آماده می‌کردند، یک سلسله حوادث سیاسی در قاره آفریقا آخرین روز کاری بازارهای نفت را با جهش قیمت همراه کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که در اولین ساعات آغاز به کار بورس نفت نیویورک در آخرین روز کاری این هفته نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدیت با قیمت ۸۴/۶۱دلار در هر بشکه خرید و فروش شد اما در ساعات پایانی این قیمت به ۷۱/۶۳ رسید. به این ترتیب نفت‌خام در یک روز کاری ۸۷/۱دلار به ازای هر بشکه افزایش قیمت داشته است. این جهش قیمت به دلیل نگرانی بازارهای نفت از تحولات سیاسی در نیجریه اتفاق افتاد. نیجریه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در قاره آفریقا و یکی از تامین‌کنندگان اصلی نفت ایالات متحده است. ایالات متحده به تنهایی روزانه بخش اصلی نفت تولیدشده در جهان را مصرف می‌کند و به همین دلیل هر گونه اخلال در صادرات نفت به این کشور می‌تواند یک شوک عرضه بزرگ را به بازارهای نفت وارد کند. اگرچه اکنون نفت در قیمت فراتر از ۶۴دلار در هر بشکه به سر می‌برد ولی هنوز این کالای استراتژیک ۱۲درصد ارزان‌تر قیمت پارسال در همین زمان است.

آنچه بازارهای نفت را نسبت به آینده تولید و عرضه نفت در نیجریه نفت در نیجریه نگران کرده است انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور آفریقایی است که قرار است امروز انجام شود. نیجریه که در یک سال و نیم گذشته همواره صحنه درگیری‌های شورشیان مخالفت دولت با ارتش این کشور بوده و انفجارهایی را نیز داشته است اکنون در حالی به استقبال انتخابات می‌رود که شورشیان تهدید کرده‌اند حملات تروریستی را علیه نیروهای دولتی اعمال خواهند کرد.

همچنین چند روز گذشته جنوب شرقی این کشور صحنه درگیری‌های گسترده بین نیروهای طرفدار دولت و شورشیان بوده است. نگرانی‌ای که در بازارهای نفت وجود دارد این است که این درگیری‌ها به منطقه دلتای رود نیجر که قلب نفتی نیجریه است کشیده شده و باعث بر هم خوردن توازن تولید شود. به خصوص که پیش از این عملیات‌های تروریستی در این منطقه سابقه داشته است.

رای‌گیری در نیجریه در ۱۲۰هزار مرکز رای‌گیری انجام خواهد شد و این در حالی است که بنابر گزارش بی‌بی‌سی تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز مشخص نیست که برگه‌های رای به همه حوزه‌ها به موقع خواهند رسید یا خیر. از سوی دیگر گسترده بود تعداد حوزه‌های رای‌گیری و این مساله که بسیاری از آنها در مناطق دور افتاده قرار دارند احتمال حملات تروریستی را افزایش داده است.

شورشیان و نیروهای مخالفت دولت اولسگان اوباسانجور، رییس‌جمهور کنونی نیجریه دیروز همچنین در اقدامی سعی کردند تا دفتر مرکزی انتخابات نیجریه واقع در ابوجا مرکز این کشور را منفجر کنند که البته این تلاش نافرجام ماند.

از سوی دیگر گزارش‌های جدید دپارتمان انرژی ایالات متحده نشان می‌دهد که میزان مصرف سوخت به خصوص گازوئیل در آمریکا روبه افزایش است. هر چند گزارش‌ها نشان می‌دهند که پالایشگاه‌های ایالات متحده هم اکنون با ۴/۹۰درصد ظرفیت خود در حال کار هستند.

قیمت نفت خام در حالی در آخرین روز هفته در نایمکس افزایش یافت که پیش از این بلومبرگ از کاهش قیمت‌ها در هفته آینده به سبب گرم شدن هوا خبرداده بود.

به نظر می‌رسد با روند کنون از اول هفته آینده افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا کند. به خصوص اگر تروریست‌ها در نیجریه اقدام تروریستی علیه خطوط نفتی یا تاسیسات پالایشگاهی انجام دهند این احتمال خواهد شد. نمودارهای چهار ماه گذشته بازار نفت نشان می‌دهند که همواره قیمت‌ها در آخرین روز کاری هفته به سبب کاهش تقاضا پایین می‌آیند و سپس از ابتدای هفته بعد بالا می‌روند. حال که این هفته با افزایش قیمت به پایان رسیده است احتمال افزایش قیمت‌ها همچنان وجود دارد.